Eet jouw kind genoeg groente en fruit?

Veel kinderen in de leeftijd van 1 tot 12 jaar eten minder groente en fruit dan wordt aanbevolen in de richtlijnen van het Voedingscentrum. Soms omdat kinderen moeilijke of niet zulke grote eters zijn. Soms ook omdat het er niet altijd van komt. 

Volgens de richtlijnen van het Voedingscentrum zouden kinderen per dag het volgende aan groente en fruit moeten eten. Van:

  • 1 tot 4 jaar 150 gram fruit en 50-100 gram groente,
  • 4 tot 9 jaar 150 gram fruit en 100-150 gram groente per dag,
  • 9 tot 12 jaar 200 gram fruit en 150-200 gram groente per dag.

Klinkt niet als heel veel, maar leg het maar eens apart op een bord. Dan is het ineens toch wel een hoeveelheid. Eet jouw kind genoeg groente en fruit? Ik benieuwd hoe jij dat aanpakt! Ik heb hieronder onze tips op een rij gezet.

Zo eet jouw kind genoeg groente en fruit

#1 Geef het goede voorbeeld

Met stip op nummerrrr 1: geef zelf het goede voorbeeld. Laat je kind zien dat jij ook graag fruit en groente eet. Zo kom jij ook meteen aan je dagelijks aanbevolen hoeveelheid van 250 gram groente en 2 stuks fruit. 😉 Ook oudere broertjes en zusjes zijn hier mooi voor in te zetten. Kinderen kopiëren hun voorbeelden nu eenmaal graag.

#2 Combineer nieuwe soorten fruit en groente met oude smaken

Kan je kind moeilijker wennen aan nieuwe smaken en hoor je dan vooral: ‘dat luhust ik niet!’? Moe van dat gezeur? Of juist bezorgd dat je kind niet goed of onvoldoende eet? Bedenk dan dit: als je je kind steeds iets anders aanbiedt wanneer het iets niet wil proeven of eten, leert je kind het nooit. Combineer nieuwe groente of fruit, met groente en/of fruit dat je kind wel lekker vindt. Elk hapje is er één en kinderen kunnen zo wennen aan nieuwe smaken, zonder dat ze meteen tegen een nieuwe smaak aanhikken.

3# Bied bij elke maaltijd iets van groente of fruit aan

Zoals gezegd, leg maar eens 150 gram fruit en 150 gram groente op een bord. Dat is best veel. Het bijzondere is; wij zijn als Nederlandse ouders geneigd om de groente vooral in de avondmaaltijd aan te bieden. Heb je geen grote eter thuis, dan is alleen de groente al een hele uitdaging. Een oplossing is makkelijk voor handen. Bied bij elke maaltijd of tussendoortjes iets van groente en fruit aan. En dat hoeft echt niet in één keer een hele vrucht te zijn. Wij eten thuis standaard groente of fruit bij het 10-uurtje en de lunch. Ook in de lunchtrommel naar school gaat bij ons altijd iets van groente of fruit mee. Moet je eens opletten, ineens wordt elke dag de aanbevolen hoeveelheid gehaald. En vaak zonder dat ze het door hebben!

McDonald’s hanteert deze strategie nu ook voor kinderen. Misschien heb je er al over gelezen: standaard zit er nu bij ieder McDonald’s Happy Meal een zakje groente of een zakje fruit. Kinderen mogen zelf kiezen welke ze willen hebben. McDonald’s biedt zo veel mogelijk groente en fruit van eigen bodem aan en varieert ook in het aanbod. Op dit moment is er de keuze tussen wortels of meloen. Vanaf eind augustus worden er peer en snoeptomaatjes aangeboden.

Op Facebook is er positief, maar ook kritisch gereageerd op dit bericht. ‘Betuttelend’ was het woord dat ik vooral las. Eerlijk gezegd begrijp ik die commotie niet zo. McDonald’s verkoopt jaarlijks 12 miljoen Happy Meals. Dat is toch een uitgelezen kans om kinderen te laten ervaren dat bij een lekkere maaltijd ook groente en/of fruit horen? Laten we eerlijk zijn: welk kind is er niet dol op McDonald’s? Ik ken ze niet… 😉 Job smikkelde in ieder geval lekker van de meloen en begon er zelfs voorafgaand aan de friet en de hamburger aan. 😉 Die worteltjes daarentegen staan hier nog wél op de ‘dat luhust ik niet’-lijst’.

4# Kweek zelf groente

Wat ik ook probeerde, Job at geen sla. Totdat we een moestuinbak kregen. Ik (eigenwijs als ik ben) kocht slaplantjes en Job ging helpen. Hij zag de sla door zijn zorg en aandacht letterlijk opgroeien. De eerste krop sla hebben we samen geoogst en klaargemaakt. Met smaak at hij alles op! Daarna plukte hij zelf blaadjes voor op brood. Sindsdien hebben we ieder jaar een moestuinbak. Voor mijn kind werkte het principe van zien en er zelf voor zorgen erg goed!

Geen ruimte of zin in een moestuin? Betrek je kinderen dan zoveel mogelijk bij het eten: boodschappen doen, wassen, snijden en bereiden van de groenten. Of koop een leuk kinderkookboek en laat ze zelf wat (onder toezicht) bereiden.

5# Verstop groente

In de korte fase dat Job ook heel erg kieskeurig was, werden Dennis en ik masters in het verstoppen van groente. Pasta ging er nog steeds goed in en verse pastasaus daardoor ook. Hallo tomaten, courgette, ui en paprika! Soep ook. Vooral de fijn gepureerde, waarin de groentes niet herkenbaar waren. Creatief met vormen en namen werkte hier ook. Smoothies gingen er altijd in. En met regenboogfriet (van groente) en Hulk pannenkoeken (met spinazie) kwamen we ook weg! Welk kind lust er nu geen friet of pannenkoeken? 😉

5# Ga er relaxt mee om

Het allerbelangrijkste? Lukt het eten van (voldoende) groente en fruit niet bij je kind? Blijf relaxt en maak er niet teveel een punt van. Hoe meer druk je legt, hoe groter de aversie vaak wordt. Stimuleren is beter dan dwingen!

 

Vraag jij je weleens af of je kind genoeg groente en fruit eet? Er zijn verschillende truukjes waardoor dat makkelijker gaat. Lees onze tips.

 

Dit artikel is geschreven i.s.m. McDonald’s bij de introductie van de standaard groenten & fruit bij ieder McDonald’s Happy Meal . De inhoud van de tekst is van onze hand. 

Comments are closed.

Posted in: Opvoeden, Food
Nicole Gorseling

Auteur:

Nicole is eigenaar van MoodKids, getrouwd met Dennis en moeder van zoon Job (2008). Na een korte carrière als juf en bij verschillende uitgeverijen te hebben gewerkt, focust ze zich nu volledig op MoodKids.

Simple Share Buttons