Hoe leer je je kind groente eten?

Kinderen en groente eten. Het kost veel ouders veel energie om hun voldoende groente te laten eten. Kindercoach Charlotte heeft handige tips. Je leest ze hier.

Heel veel ouders hebben er moeite mee om hun kind de benodigde hoeveelheid groente (50 tot 100 gram per dag) voor te zetten. Veel kinderen eten het gewoonweg niet, of alleen maar één soort en dan nog vaak gemengd met iets zoets (appelmoes bijvoorbeeld). Terwijl groente toch zo noodzakelijk en gezond is!

In de NRC van 8 juli 2016 stond een interessant artikel van Wim Köhler over de nieuwe benadering om baby’s te laten wennen aan groente.

> Lees ook: Zo laat je kinderen nieuwe groente eten

Groente eten is belangrijk

Het is belangrijk dat kinderen groente eten: immers groenten bevatten veel vezels en weinig calorieën. En ze leveren onder andere mineralen en vitaminen. En ook belangrijk: het eten van groenten helpt tegen dik worden.

Daarom is het van wezenlijk belang dat baby’s al vroeg groenten leren eten. Als je baby eenmaal van groenten houdt, zal het als schoolkind dat ook doen. Als je je baby niet went aan groente eten, zal het heel moeilijk zijn om het als schoolkind er dan nog aan te laten wennen.

Wennen aan de groentesmaak begint in de baarmoeder. Als je als zwangere groente eet, zal je kind de smaak- en geurstoffen via de placenta binnen krijgen. Er is een onderzoek gedaan waarin vrouwen wortelsap dronken en vrouwen water dronken in de laatste weken van de zwangerschap en eerste weken na de bevalling. De baby’s van de wortelsap drinkende vrouwen vonden worteltjes duidelijk lekkerder dan de baby’s van de moeders die water dronken.

boek charlotte

 

Met groentehapje beginnen

Als baby’s na een paar maanden (moeder)melk toe zijn aan wat vaster voedsel is het beter om met een groentehapje te beginnen dan met een fruithapje. Gewoon puur groente: doperwtjes, worteltjes, broccoli, bloemkool, spinazie, etc. Fruithapjes zijn zoet en dat vinden baby’s sowieso lekker (want moedermelk is ook zoet). Groente heeft andere smaken: bitter, zoet, zuur. Dat is even wennen.

Kinderen en groente eten. Het kost veel ouders veel energie om hun voldoende groente te laten eten. Kindercoach Charlotte heeft handige tips.

Maar dat is niet erg: de baby groeit nog van de melk en het proeven van de groente is voor de textuur- en smaakontwikkeling. Geef dus niet te snel op. Je baby moet wennen en heeft daar soms wel een paar weken voor nodig. Geef je baby gewoon elke dag een lepeltje van steeds een andere groente. En dat hoef je niet perse zelf te koken. Olvarit heeft nu ook potjes waarin alleen puur groente zit, zonder toevoegingen. En als het niet meteen lekker toehapt, blijf je het regelmatig (minimaal tien keer) aanbieden. Blijf het aanbieden, ook als je baby eenmaal gewend is aan de groente. Hetzelfde geldt voor je peuter en kleuter. Zorg daarbij dat je je kind niet apart laat eten, maar aan tafel. Terwijl je partner en jij ook groente eten. Je kind ziet wat anderen eten. Het is spannend en nieuw en het wil ook nieuwe dingen leren en ontdekken. Maak daar gebruik van!

Groente als vier-uurtje

Het pleit er ook voor om op het kinderdagverblijf naast een fruitmoment ’s ochtends, in plaats van een koekmoment, een groentemoment ’s middags te houden. Daarmee creëer je een sociale omgeving waarin het eten van groente normaal wordt. Als leidster moet je dan wel mee-eten!

Aanleren van gezond eten is een combinatie van drie dingen. Het gaat erom wát kinderen eten, wannéer ze het eten, en hóe ze het eten. Dus groente zonder toevoegingen, aan tafel met groente-etende volwassenen en in een relaxte sfeer, met aanmoediging.

Succes! Nog tips? We horen het graag!

> Lees ook: Groente en fruit door de ogen van kinderen

Comments are closed.

Posted in: Opvoeden, Peuter
Charlotte Borggreve

Auteur:

Charlotte Borggreve is naast moeder van drie ook orthopedagoge en kinder- en jongerencoach en heeft een eigen praktijk in Amsterdam Centrum.

Simple Share Buttons