By 15 februari 2017 Read More →

Hooggevoeligheidsspel voor kinderen

Ik kreeg dit hooggevoeligheidspel van 248media uitgeverij opgestuurd. Dat op initiatief van het Landelijk informatiepunt voor Hoog Sensitieve Kinderen (LiHSK) is uitgegeven. Ik schreef al eerder een paar blogs over hooggevoeligheid en hoe je ermee om kan gaan (als kind, ouder of leerkracht) en dit spel is een speels hulpmiddel erbij.

Jullie weten dat ik van speelse methodes hou, in mijn boek Hoe hou je het gezellig thuis? heb ik er een heleboel opgenomen, dus ik ben blij met dit hooggevoeligheid spel. Uit de reacties op mijn eerdere blogs merkte ik dat voor veel ouders hooggevoeligheid een aansprekend onderwerp is. Dus laat ik eens vertellen wat je zoal met dit spel kunt doen.

> Lees ook: Wat is een hoogsensitief of hooggevoelig kind?

Is je kind hooggevoelig? Met dit hooggevoeligheid spel van LiHSK help je je kind begrijpen wat het betekent om hooggevoelig te zijn. Lees onze review...

Allereerst: dit is een spel wat je met elk kind (vanaf 8 jaar) kan spelen. Want voor elk kind geldt dat het interessant en leerzaam is om over gevoelens en emoties, het lichaam en de zintuigen, het denken en leren en de zingeving van het leven te praten en na te denken. Dat biedt dit spel allemaal.

Verschillende spelvormen

Er worden in de handleiding een paar spelvormen beschreven waarbij je de kaarten speels gebruikt, meer als kaartspel dan dat je meteen gaat praten en vragen stellen. En spelvormen waarbij je juist met de kaarten aan de slag gaat, door vragen te stellen en tips te onderzoeken.

# Als gewoon spel

Je kan het competitief of coöperatief spelen en dan gebruik je de kaarten om van elkaar te winnen of juist samen te werken. Wat er op de kaarten staat (de vragen en tips), wordt in het spel niet gebruikt, maar ze komen wel langs. Sommige kinderen zullen dan op een onnadrukkelijke manier dingen zien en lezen die hen wel/niet aanspreken. Als voorbeeld (en tip voor kinderen die tijd nodig hebben om te wennen): Het helpt als je weet wat er gaat gebeuren, dus kun je vragen: ‘Wat gaan we doen?’. Of Vraag aan kinderen die goed zijn in nieuwe dingen bedenken(creatief denken): ‘Wat heb jij pas nog creatief bedacht?’

Nogmaals, dit zijn kaarten die je in deze spelvorm gebruikt, zonder persé de vragen te lezen of ze te bespreken.

# Als werkvorm bij het coachen en begeleiden van kinderen en jongeren.

Je kunt de kaarten ook gebruiken in het coachen of begeleiden van kinderen en jongeren. Er zijn verschillende spelvormen. De kaarten zijn op kleur gerangschikt.

  1. Blauw: lichaam = lichamelijk. Het fysieke lichaam, inclusief de zintuigen.
  2. Rood: emotie = emotioneel. Gevoelens, omgaan met anderen.
  3. Geel: leren = mentaal. Denken, leren, informatieverwerking.
  4. Groen: leven = spiritueel. Een zingevende context.

Per categorie zijn er overprikkelingkaarten en kwaliteitkaarten.

  • Op een blauwe overprikkelingkaart staat bijvoorbeeld: Slaapproblemen. Tip: zorg dat je hoofd en je lichaam rustig zijn als je gaat slapen. Voor het naar bed gaan geen tv, mobiel, snoep of zoet drinken. Vraag aan (één van) je ouders om je ademhalingsoefeningen te leren. Daar word je rustig van.
  • Een blauwe kwaliteitskaart kan zijn: Gevoelig voor pijn. Vraag. Voel jij meer pijn dan anderen? Leg eens uit?
  • Een rode overprikkelingskaart: Gespannen, bang. Tip: zoek een kwaliteitskaart met een kwaliteit die jou helpt om te ontspannen en vol vertrouwen te zijn. Durf te laten zien waar je goed in bent!
  • Een rode kwaliteitskaart: Gevoelens van anderen aanvoelen. Vraag: vind jij dit een goede eigenschap? Waarom? Vinden andere mensen dit een goede eigenschap?
  • Een gele overprikkelingskaart: Verveling, alles saai vinden. Vraag: als een ander kind in je klas verveling zou voelen of alles saai vindt, wat zou jij dan zeggen om hem/haar te helpen? Welke tips zou je geven?
  • Een gele kwaliteitskaart: Veel uitdaging nodig hebben. Vraag: wat heb jij nodig om voldoende uitdaging te ervaren?
  • Een groene overprikkelingskaart: Denken over dood. Vraag: leven en dood horen bij elkaar. Als je nadenkt over de dood, denk je dus ook na over het leven. Is dit voor jouw waar? Wat maakt jouw leven de moeite waard?
  • Een groene kwaliteitskaart: Eerlijkheid belangrijk vinden. Vraag. Noem een oneerlijke situatie die jij hebt meegemaakt. Wat deed je/ Hoe reageerde je?

> Lees ook: Tips voor het omgaan met hoogsensitieve kinderen

Omgaan met hooggevoeligheid

Spreekt dit je aan als ouder, leerkracht of begeleider/coach? Met dit hooggevoeligheidspel kan je uitzoeken wie dit hooggevoelige kind is, welke kwaliteiten, gevoeligheden, et cetera het heeft. Is er een patroon zichtbaar en wat zegt dat over het kind?

Je kan daarnaast het kind/de kinderen (want je kan het ook met een groep kinderen spelen) helpen om met hooggevoeligheid om te gaan. Of als je dat etiketje niet wilt plakken. Hoe kinderen hun kwaliteiten en valkuilen kunnen ontdekken. Wanneer ze moeten zorgen dat ze niet overprikkeld worden en hoe ze dat kunnen aanvoelen, en nog veel meer.

Bestel hier: Hooggevoeligheid. Speel- en coachingskaarten voor kinderen, 248media uitgeverij – 18,95 euro

Winnaar dit hooggevoeligheid spel

Van LiHSK mogen we een set Hooggevoeligheid. Speel- en coachingskaarten voor kinderen weggeven.

Gefeliciteerd!

Inge Broeders uit Dongen

 

We geven je gegevens door aan LiHSK. Zij sturen het spel naar je op.

Dit artikel bevat producten die we gratis hebben toegestuurd gekregen voor een review.

 

[ssba]

Comments are closed.

Auteur:

Charlotte Borggreve is naast moeder van drie ook orthopedagoge en kinder- en jongerencoach en heeft een eigen praktijk in Amsterdam Centrum.