By 17 november 2017 Read More →

Bezoek dit weekend het pop-up Museum der Verbeelding

Het is 25 jaar geleden dat de eerste CliniClown het Emma Kinderziekenhuis in Amsterdam binnenliep. Meer dan 1,2 miljoen kinderen hebben inmiddels genoten van CliniClowns. En meer vrolijkheid en minder stress en angst ervaren. 

Want zoals clown Loena treffend tegen mij zei: “Ieder kind heeft het recht om kind te zijn. Om puur te zijn!”. I couldn’t agree more!

>> 25 jaar CliniClowns: wat betekent dat eigenlijk?

Verbeeldingskracht

In de afgelopen 25 jaar heeft CliniClowns haar toegevoegde waarde in de zorg wel bewezen. Dat doen de clowns vooral door verbeeldingskracht in te zetten. Want met verbeelding kan alles. Je zit ineens niet meer vast aan een infuus, je ligt niet meer in een bed. Door verbeeldingskracht vallen beperkingen weg en heeft het kind weer controle over de situatie.

Wetenschapsjournalist Mark Mieras bevestigt dit vanuit de wetenschap. “Als je je iets verbeeldt dan reageren je hersenen alsof het echt is. Alsof je dat ridderzwaard echt rondzwaait en echt op dat paard door de kasteelpoort galoppeert. Ervaring en verbeelding trekken in onze hersenen aan dezelfde touwtjes.”

>> Verbeeldingskracht, heo werkt dat eigenlijk?

CliniClowns ervaren

Dat CliniClowns zorgt voor meer vrolijkheid door verbeeldingskracht heb ik als persoon ervaren, maar ook als gezin. (Check bijvoorbeeld dit artikel maar eens.) Job heeft het nog regelmatig over onze bezoekjes en ziet zelf ook de meerwaarde van de clowns. Hij kwam afgelopen maand daarom ook in actie voor CliniClowns. En verkocht samen met vriendinnetje Sophie 1.000 CliniBollen (gebakjes) voor dit goede doel.

>> Lees hier hoe je verbeeldingskracht ook thuis kunt toepassen in de opvoeding van je kids

Het is zo mooi om te ervaren wat CliniClowns betekent. Eigenlijk is dit alleen maar mogelijk als je kind ziek is óf als je zoals wij een kijkje in de keuken mogen nemen. Tot nu! Want van vrijdag 17 tot en met zondag 19 november opent CliniClowns voor 3 dagen het gratis toegankelijke Museum der Verbeelding. En iedereen is welkom!

Museum der Verbeelding

In het pop-up Museum der Verbeelding worden bezoekers meegenomen in de bijzondere werkwijze van de CliniClowns. Aan de hand van waargebeurde verhalen, workshops en ontmoetingen met de clowns kan iedereen zelf ervaren wat de kracht van verbeelding doet. Zo kan je bijvoorbeeld meedoen aan de ziekenhuisbeddenrace en zwemt er een kinderarts rond in een aquarium! Ook zijn er leuke workshops die je gratis kunt volgen.

Gisteren was de opening van het museum en ik was daarbij. En man, wat is het gaaf! Ben je vrijdag 17, zaterdag 18 of zondag 19 november in de gelegenheid om te gaan, dan is dit écht een aanrader! Het gratis pop-up museum is deze dagen geopend van 10-16 uur. Locatie: de Bagagehal/Loods 6, KNSM-laan 143 in Amsterdam. Klik hier  voor meer informatie.

Hieronder een kleine foto impressie van de opening.

Opening door de clowns (foto CliniClowns)

 

Ambassadeur Jack van Gelder spreekt over het effect van CliniClowns. Rechts directeur Coen Abbenhuis. (foto CliniClowns)

Al zwemmend het museum in via het aquarium. (foto CliniClowns)

Heerlijk toch! Met een beetje verbeelding zie je dit als een video voor je. 

Er is ruimte voor een echte ziekenhuisbedden race!

Vanaf 2018 gaat CliniClowns ook spelen voor mensen met dementie. Dat doen we door onze krachten te bundelen met ons zusje: Stichting CareClowns, die al mensen met dementie bezoekt.

Vanaf 2018 gaat CliniClowns ook spelen voor mensen met dementie. Dat doet CliniClowns door de krachten te bundelen met hun zusje: Stichting CareClowns, die al mensen met dementie bezoekt.

Het gezin van bakker Jimmy (van jawel de CliniBollen) en Linda, geïnterviewd door het ANP.

En uiteraard bracht Jimmy Clinibollen mee! 😉

Meer informatie: cliniclowns.nl

 

[ssba]

Comments are closed.

Posted in: Er op uit

Auteur:

Nicole is eigenaar van MoodKids, getrouwd met Dennis en moeder van zoon Job (2008). Na een korte carrière als juf en bij verschillende uitgeverijen te hebben gewerkt, is ze gestart met MoodKids. Daarnaast heeft ze samen met Dennis een marketingcommunicatiebureau.