Lijfgids: een reis door de puberteit

Ben je op zoek naar een boek over puberteit voor je dochter? Lijfgids is een aanrader voor meiden vanaf 10 jaar. Met heldere uitleg en leuke illustraties.

De puberteit kan rare dingen met je doen. Dat weet ik zelf nog van vroeger en ik zie het nu ook bij mijn dochter van 10 gebeuren.

Ze huilt sneller om dingen en zegt daarna soms zelf ook “volgens mij had ik weer even last van mijn hormonen”. Zo aandoenlijk. In deze fase zijn ze aan de ene kant nog zo klein, maar ze worden ook echt groot. Haar lijf begint nu ook te veranderen. In het begin schrok ik daar wel van. Waar is mijn lieve kleine meisje gebleven? Nou die is er gelukkig nog steeds, maar ze is duidelijk een vrouw aan het worden.

Ik krijg een oogrol…

Onze band is heel hecht en we bespreken veel zaken open en eerlijk met elkaar. Ze kan met al haar vragen bij mij terecht en ik probeer haar van tips te voorzien. Al krijg ik steeds vaker een oogrol bij een goed bedoelde tip.

Ze maakt bijvoorbeeld graag muziekvideo’s van zichzelf met de app TikTok. Daarbij wordt er ook veel ‘door het haar gezwierd’, al dan niet in slow motion. Degene die TikTok kent weet vast wat ik bedoel! Ik zag dat haar haren steeds vetter werden, dus ik zei tegen haar: “je moet niet steeds aan je haar zitten, want dan wordt het zo vet”. Haar reactie? Oogrol! Het is ook lastig om over sommige dingen te praten zonder dat ze zich aangevallen voelt. Het boekje ‘Lijfgids: een reis door de puberteit‘ dat ik van Nicole kreeg om te reviewen is een mooie aanleiding om wat punten door te nemen met haar.

Lijfgids: een reis door de puberteit

Nicole vertelde al enthousiast over het boek ‘Sinterklaas voor grote kinderen‘ van dezelfde schrijfster, dat op een leuke manier het grote Sinterklaasgeheim onthuld. Ik was dus erg benieuwd. De Lijfgids is een boek over het lichaam én het leven met daarin alles wat meisjes vanaf 10 jaar willen weten.. Ik heb het eerst zelf gelezen en vind het echt super leuk geschreven.

In vrolijke jeugdige taal wordt er heel veel informatie gegeven. En de leuke, kleurrijke illustraties passen er ook helemaal bij. In het boekje word je door het personage Olivia, die net 18 is geworden en de puberteit net achter de rug heeft, mee op reis genomen door de puberteit. Naast de tips and tricks van Olivia worden er ook tips gegeven door bekende Nederlanders, die je puberdochter vast wel kent van tv series of social media.

Moeilijkere en makkelijke onderwerpen komen allemaal aan bod

Er wordt van alles besproken, zoals: hoe je uiterlijk verandert en daarbij wat beauty tips, hoe je borsten, billen en heupen groeien en daarbij uitleg dat ieder lichaam anders is, maar dat het allemaal normaal en goed is zoals het is. Over omgaan met elkaar in het dagelijks leven, zowel online als offline. Een stukje over voeding en beweging. Echt hele leuke informatie waar je wat aan hebt. En die ik haar ook probeer mee te geven.

Daarna heb ik Sophie het boekje laten lezen en ik was natuurlijk reuze benieuwd wat zij ervan vond. Ze vond het een leuk en duidelijk boekje met gelukkig niet te lange stukken tekst. Vooral het stukje over haren vond ze interessant omdat ze de laatste tijd nogal ‘struggles’ met haar haren heeft. Mijn reactie: oogrol! Haha. 😉

Maar ik kan me goed voorstellen dat ze de informatie die ik steeds probeer te geven eerder aanneemt nu ze het ook in dit boekje heeft gelezen en gezien op de grappige illustraties. Ik houd het boekje nog even in de buurt zodat we hem er af en toe nog eens bij kunnen pakken. Chariva, bedankt voor dit ontzettend leuke en informatieve boekje!

Heb je een puberdochter? Dan is dit boekje écht een goede tip!

Bestel hier

Lijfgids: een reis door de puberteit, Chariva – uitgeverij Moon