By 15 januari 2017 Read More →

Het eerste hapje eten van je kind

De eerste 1000 dagen van je kind zijn belangrijk voor de ontwikkeling en gezondheid. Want dan zijn de veranderingen het grootst. Goede voeding is belangrijk! Lees hier meer over welke voedingsstoffen met name belangrijk zijn.

De eerste 1000 dagen van je kind spelen vanaf de zwangerschap tot aan de tweede verjaardag. Die eerste dagen zijn belangrijk voor de ontwikkeling en gezondheid van je kind.

Stoppen met roken en drinken voordat je zwanger wordt, zijn voorbeelden van keuzes waarvan we allemaal weten dat ze belangrijk zijn voor je kindje. Ook goede voeding tijdens de zwangerschap en de eerste twee levensjaren zijn belangrijk. Juist die eerste 1.000 dagen! Dit omdat in die periode het lichaam, de organen, de hersenen, het spijsverteringskanaal en het immuunsysteem van je kindje zich snel ontwikkelen. Goede voedingsstoffen beïnvloeden de gezondheid van je kindje op latere leeftijd. 

Wist jij dat tijdens de eerste 1.000 dagen van je kind:

  • de lengte met 50 procent toeneemt?
  • je kindje vier keer zwaarder wordt?
  • de hersenen van je kindje gemiddeld 1 gram per dag toenemen?

> Lees ook: De hersenontwikkeling van je baby

Wat zijn belangrijke voedingsstoffen tijdens de eerste 1.000 dagen van je kind?

We hebben de belangrijkste voedingsstoffen per fase van zwangerschap tot aan de tweede verjaardag voor je op een rij gezet.  

  • Tijdens je zwangerschap

De meest belangrijke voedingsstoffen wanneer je in verwachting bent, zijn: foliumzuur, vitamine D, calcium, omega-3-vetten en ijzer.

Van foliumzuur wordt geadviseerd om dit in de eerste tien weken van je zwangerschap te slikken. Bij voorkeur 400 microgram per dag. Zorg daarbij dat je tijdens je zwangerschap dagelijks 10 microgram vitamine D binnenkrijgt. Calcium haal je uit (dagelijks) 450 milliliter melkproducten en anderhalf sneetje kaas per dag. Eet twee keer per week vis, waarvan één keer vette vis. Of neem visolie-supplementen om voldoende omega-3-vetten binnen te krijgen. Ook ijzer is belangrijk. Eet volkorenbrood en vlees(-waren). Ben je vegetariër, gebruik dan vleesvervangers in combinatie met vitamine C. 

  • Tijdens de eerste 6 maanden

Na de geboorte geef je je kindje borst- óf flesvoeding. Het voordeel van borstvoeding is dat het -in principe- zo is samengesteld dat het van nature optimaal is afgestemd voor je kindje. De samenstelling van je borstvoeding verandert mee met de energiebehoefte van je kind. We zeggen bewust ‘ in principe’ bij de voordelen van borstvoeding. Soms lukt het niet of misschien vraagt het teveel van jou als moeder. Dan is flesvoeding echt een prima alternatief. 

Geef je wel borstvoeding? Dan is het belangrijk om je bewust te zijn van het voedsel dat jij eet. Voedingsstoffen als jodium en zink zijn belangrijk. Eet jij gevarieerd, dan leert je kindje via borstvoeding ook aan verschillende smaken wennen.

  • Vanaf de eerste hapjes 

Als je kindje tussen de vier en zes maanden is, kun je beginnen met vaste hapjes. De meeste ouders beginnen met fruit. Dat deed ik acht jaar geleden ook. Fruit is zoet. Dat vinden de meeste kinderen lekker. Job in ieder geval wel. Ook al was dat eerste hapje, zoals je hieronder ziet, niet zo’n enorm succes. Haha! Gelukkig kwam dat al snel goed! 😉

De eerste 1000 dagen van je kind zijn belangrijk voor de ontwikkeling en gezondheid. Dan ontwikkelt je kind zich het meest. Goede voeding is dus belangrijk! Maar wat zijn nu de belangrijke voedingsstoffen?

 

Om van groente te leren houden, moet je kindje bekend raken met bittere en zure smaken. Onderzoek wijst uit dat kinderen die als eerste groentehapjes (van één soort groente)  krijgen en daarna ook dagelijks groente aangeboden blijven krijgen, makkelijkere groente-eters worden én blijven.

Belangrijk, want een peuter heeft, ondanks een vijf keer kleinere maag, twee keer zoveel voedingsstoffen nodig dan een volwassene. Ter verduidelijking: een peuter heeft vier keer meer calcium nodig, zes keer meer ijzer en wel zeven keer meer vitamine D dan een volwassene. Gevarieerd eten is dus belangrijk! 

Geef je kind groentehapjes, terwijl jezelf ook gezellig aan tafel eet. Zien eten, doet vaak eten. Gebruik ook een lepel, daarmee stimuleer je de mondmotoriek. En dat is weer belangrijk om straks te (leren) praten.

> Lees ook: Hoe leer je je kind groente eten?

Comments are closed.

Nicole Gorseling

Auteur:

Nicole is eigenaar van MoodKids, getrouwd met Dennis en moeder van zoon Job (2008). Na een korte carrière als juf en bij verschillende uitgeverijen te hebben gewerkt, focust ze zich nu volledig op MoodKids.

Simple Share Buttons