By 14 januari 2017 Read More →

Zo ga ik mijn goede voornemens volhouden

Eigenlijk maak ik ieder jaar weer goede voornemens. Dat gaat meestal een paar weken goed en dan doet ik er niks meer mee. Vorig jaar kwam er helemaal weinig van terecht. Alleen het water drinken zit er nog in. De app die ik vorig jaar tipte heeft in het begin echt goed geholpen. Nu gebruik ik hem als ik merkt dat ik te weinig drink.

Dit jaar heb ik opnieuw goede voornemens gemaakt. En dit jaar ga ik ze ook volhouden! Ik  heb me voorbereid en gezocht naar manieren om ze vol te houden. Ik deel de tips die ik vond met je. Misschien heb jij er ook wat aan? Mocht jij andere tips hebben, waarmee jij je persoonlijke doelen hebt bereikt, dan houd ik me aanbevolen. Deel je ze met me op Facebook?

Tips goede voornemens volhouden

# Ik heb mijn goede voornemens opgeschreven

Goede voornemens moet je niet in je hoofd houden, maar opschrijven. Blijkbaar vergroot je dan de kans van volhouden naar meer dan 50% ten opzichte van een paar procent als je ze niet volhoudt. Ik heb een schrift gekocht en heb daarin mijn voornemens opgeschreven. Wil je ook zelf een schriftje maken? Je kunt de quote hier gratis downloaden. Op mijn iPhone zie je de screensaver van Paperfuel, die kun je hier gratis downloaden. Ik vond hem helemaal in mijn straatje! 

Goede voornemens. Meestal ben ik ze snel vergeten. Dit jaar gaat het anders. Ik heb een plan van aanpak met als doel mijn goede voornemens volhouden. Je leest hier hoe.

Ik heb mijn voornemens SMART gemaakt. Ken je de uitdrukking SMART? Jaarlijks maakte ik in mijn vorige werk met mijn medewerkers SMART doelstellingen voor hun persoonlijke ontwikkeling. Waarom doe ik dat dan niet voor mezelf? Dus niet mijn voornemen als ‘ik wil meer tijd voor mezelf’  formuleren. Maar concreet geformuleerd hoeveel tijd ik wil (realistisch! heel belangrijk!) en hoe ga ik dat realiseren.

  • Specifiek – Zijn mijn doelstellingen eenduidig?
  • Meetbaar – Wanneer heb ik mijn doel bereikt? Zorg ervoor dat het meetbaar is, dus controleerbaar. 
  • Actiegericht – Wat moet ik ervoor doen om mijn doelen te bereiken? Wat voor acties moet ik daarvoor ondernemen?
  • Realistisch – Zijn mijn doelen haalbaar?
  • Tijdsgebonden – Wanneer (in de tijd) moet ik mijn doelen bereikt hebben?

# Ik deel mijn doelen met anderen

Charlotte had deze week een leuk artikel over goede voornemens samen met je kinderen. Ik ga mijn doelen met mijn gezin delen om ze ook daadwerkelijk te realiseren. Beter gezegd, ik heb hun hulp nodig. Dit weekend gaan we het spel van Charlotte spelen.  Ik ben benieuwd wat voor effect dat op Job en Dennis heeft. Ik hoop dat ze me kunnen helpen, zodat ik mijn goede voornemens volhouden

# Ik geef niet meteen op

Ik ben echt een master in het ‘het lukt niet meer’ denken. Vooral ten aanzien van afvallen. Hoe vaak ik al niet op maandag begonnen ben met een dieet en de maandag erop weer… Er is altijd wel een reden waarom het niet lukt. Herken je dat? Ik heb mijn valkuilen nu op papier gezet en ook van te voren bedacht hoe ik dat ga oplossen. Ook hoop ik dat door mijn doelen te delen met anderen ik meer sociale druk creëer. Ik hou namelijk niet van falen…

Misschien heb jij smoesjes om niet te hoeven sporten? Lees dan dit artikel van Britt! 

# Ik plan mijn doelen

Net zoals waarschijnlijk bij de meeste mensen dendert de trein thuis maar door. Dennis en ik zijn in de afgelopen drie jaar allebei zzp’er geworden, werken allebei vanuit huis en werk en privé zijn steeds meer door elkaar gaan lopen. Allebei (te) druk met opdrachten, deadlines en dergelijk. Ik heb bijvoorbeeld nauwelijks tijd voor mezelf. Pardon, ik neem nauwelijks tijd voor mezelf. Ik heb nu alvast tijd voor mezelf in mijn agenda tijd geblokt. Ook heb ik een paar weekenden geblokt. Ook een goed voornemen. Meer tijd voor mijn partner en mijn gezin. Met mezelf heb ik afgesproken dat als ik de afspraak (met mezelf of met mijn gezin) om welke reden dan ook moet annuleren, ik direct een nieuwe afspraak prik.

# Ik beloon mezelf

Sommige goede voornemens zijn wat gecompliceerder. Ze duren langer of hebben wat meer tijd nodig om in te bedden in mijn hoofd. Ik heb daar een soort tussendoelen voor gemaakt. Met een leuke beloning in het vooruitzicht. Die dan weer samenhangen met mijn ‘meer vakantie’ goede voornemen. Kijk, twee vliegen in één klap! Zie je me dit jaar ronddartelen in Parijs op Instagram? Dan heb ik één tussendoel behaald. 

Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt. Ik ga jullie dit jaar op de hoogte houden. Nog meer sociale druk! 😉

Heb jij andere tips? Ik hoor ze graag! Deel ze op Facebook of mail me op redactie(@)moodkids.nl

 

Comments are closed.

Posted in: Opvoeden
Nicole Gorseling

Auteur:

Nicole is eigenaar van MoodKids, getrouwd met Dennis en moeder van zoon Job (2008). Na een korte carrière als juf en bij verschillende uitgeverijen te hebben gewerkt, focust ze zich nu volledig op MoodKids.

Simple Share Buttons