Are you talking to me?

Ieder kind volgt zijn eigen tempo en kan niet alles tegelijk ontwikkelen. Maar mijn zoontje is bijna twee en zegt nog niks. Op 5 woorden na. Terwijl mijn dochter al hele zinnen kletste rond die tijd. En nu doe ik zelf wat ik nooit zou gaan doen: vergelijken! Maar wat is dan een ‘normale’ ontwikkeling?

Taal begrijpen gaat vooraf aan zelf spreken
Voor een baby is taal heel erg abstract. De hersenen en het spreekorgaan moeten zich nog ontwikkelen en een kind leert langzaamaan een relatie te leggen tussen geluid en een ding/persoon. Door met je baby te praten geef je hem de tools om zelf aan zijn taalontwikkeling te werken. In zijn eigen tempo, want of je nu ‘goetsjie goetsjie’ zegt tegen je baby of gewoon praat, schijnt niet eens echt uit te maken. Maar rond zijn eerste verjaardag verstaat elke baby wel een paar woordjes. En vaak spreekt hij er een paar zoals papa, mama of op. Ook begint hij met zijn lichaam steeds beter te communiceren. Dat kan mijn zoontje ook: spelen of gooien met zijn eten betekent ‘ik heb genoeg gegeten’ en hij knikt overduidelijk ‘ja’ zonder het woord uit te spreken. Eigenlijk heel schattig :-).

Kinderen leren vanzelf praten

Wanneer een kind begint met praten zegt niets over hoe hij de taal later beheerst. Ook als dit pas tegen zijn tweede verjaardag is. Het kan wel frustrerend zijn voor een kind om nog niet duidelijk te kunnen maken wat hij wil. En dat herken ik wel! ‘Die, die, die’ en tegelijk wijzen naar ons hele assortiment aan ontbijtbeleg….die arme jongen krijgt meestal wat anders dan hij wil, ben ik bang. Vaak zegt je kind al woorden, maar is de uitspraak niet zo goed. Luister dus goed naar wat je kind probeert te zeggen.

Lees ook: Praten met je kind

De norm van de experts
Met mijn zoontje kwam ik bij het consultatiebureau die er toen op los brabbelde zonder een duidelijk begin of eind. Ze vroeg door naar zijn taalgebruik en leunde weer achterover toen ik vertelde dat hij een paar woordjes gebruikt en ook ‘mij die’ als zijn eerste zin. Dat vond ze voldoende, want een kind moet rond zijn tweede verjaardag een zin met twee woorden maken. Mijn ‘maar mij die zijn ook zijn enige twee woorden’ wuifde ze van de tafel. Toevallig sprak ik een kennis die logopedist is en zij werd een beetje boos van mijn verhaal. Volgens haar sturen cb’s kindjes veel te laat door. Ze gaf me deze tip: als je zoontje een woord zegt, maak hier dan meteen een twee woorden zin van, bijvoorbeeld auto – mooie auto of auto rijden. Als je kind dan twee woorden gebruikt, herhaal je zijn zin met drie woorden. Zo bied je hem steeds meer aan. Na 26 maanden zonder vooruitgang moest ik wel even langskomen zei ze.

Ik ben inmiddels wel gerustgesteld, we gaan het zien. Het scheelt ook dat we ons zoontje steeds beter begrijpen zonder woorden. Ouders zijn sowieso vaak een soort wandelend woordenboek voor hun kletsende peuter is me opgevallen. Alleen ‘ijssssss’ wordt hier overduidelijk gearticuleerd en ‘Joë’ voor zijn zusje Zoë. Waar het hart vol van is zeggen ze toch?!

 

kinderen leren vanzelf praten

foto: Pim Geerts

Leuke wist-je-datjes:

  • De eerste 50 woorden gaan waarschijnlijk over mensen, dieren, eten en speelgoed.
  • De woorden die hij begrijpt uit jouw taalgebruik lopen maanden voorop de woorden die hij zelf begrijpt, tot wel 5 maanden.
  • Kindjes snappen sneller woorden van hele dingen dan delen van dat ding, bijvoorbeeld (in de belevingswereld van een peuter): iPad is makkelijker dan beeldscherm, auto makkelijker dan autoraam.
  • Soms staat de ontwikkeling even stil, bijvoorbeeld als hij zindelijk wordt.
  • Kent je kind rond de 100 woorden? Dan zal hij in een sneltreinvaart ineens nieuwe woordjes bij leren, elk jaar leert hij er zo’n 3000 bij! Op zijn vijfde kent hij zo’n 14.000 woorden.

Lees ook: Wat is geluk voor jouw kind?

[ssba]

Comments are closed.

Posted in: Opvoeden

Auteur:

Suzanne Donselaar is moeder van 2 en werkt als online marketeer. Ze combineert leuk voor de kinderen met leuk voor haarzelf en ze vindt opvoeden 'zwaarleuk’ .. meer lezen ..