Keuzestress: kiezen uit de 5 meest populaire diëten van 2015 #afvallen

Okay, zoals vorige week gemeld staat de komende maand bij mij – en misschien ook bij jou – in het teken van afvallen. Maar hoe doe je dat? En misschien nog belangrijker hoe houd je het vol?Wanneer je op Google het woord “lijnen” intikt krijg je ruim 8,8 miljoen hits en “dieet” is goed voor maar liefst 8,6 miljoen hits. Er zijn dus nogal wat manieren om af te vallen.

Zo even uit mijn hoofd: het bloedgroepdieet, South Beach, Atkins, Montignac (old skool), Sonja Bakker, Dukan (gevolgd door überslanke Kate Middleton), dr. Frank, Palio en het ziekenhuisdieet. Ik kan eindeloos doorgaan en dan ben ik er waarschijnlijk nog steeds een aantal vergeten. Het belangrijkste lijkt mij dat het dieet bij je past en dat je in ieder geval de verwachting hebt dat je het kunt volhouden. Er bestaat een heus lijstje met de vijf meest populaire diëten van 2015.

populaire diëten 2015   (c) Can Stock Photo

5x populaire diëten

  1. Het vastendieet

Twee dagen in de week mogen vrouwen slechts 500 kilocalorieën nuttigen. De rest van de week mogen we wel normaal eten. Naast veel afvallen, zou dit dieet ook je risico op ziektes als hart- en vaatziekten en diabetes beperken. Dat is natuurlijk altijd mooi meegenomen.

Klinkt aantrekkelijk, omdat je vijf dagen mag eten wat je wilt. Ik heb mijn twijfels bij de 500 kilocalorieeën inname gedurende twee dagen lang. 500 kilocalorieeën is namelijk het equivalent van vier bananen – voor de hele dag. Hoe kan iemand dit volhouden met een aantal rondrennende kinderen en een full-time job? Ik bedoel maar.

  1. Cambridge dieet

Zes tot tien kilo afvallen in slechts een maand tijd(!). Klinkt geweldig toch?! Nadeel is dat je slechts 500 kilocalorieën in de vorm van soepen, shakes en repen per dag mag eten.

Okay, dus eigenlijk hetzelfde als het vastendieet, maar dan zeven dagen lang slechts vier bananen per dag mag. Een no go voor mij dus, alhoewel het gewichtsverlies wel aantrekkelijk klinkt.

  1. Eet de helft dieet

De regels zijn simpel: Eet precies de helft van wat je normaal eet. En, drink precies de helft van wat je drinkt en dat geldt ook voor de wijntjes helaas.

 Klinkt goed! Betekent dit dat ik ’s avonds nog steeds een halve zak chips mag leegeten of een halve reep Chocolonely’s?  Het lijkt me erg moeilijk om je telkens voor de helft aan een verleiding over te geven. En hoe bepaal je wat je normaal eet? Ik denk dat een eetdagboekje vooraf bijhouden verstandig is, zodat je weet wat je normaal gesproken allemaal naar binnen schuift en niet kan smokkelen.

  1. Het 17 dagen dieet

Het 17 dagen dieet is bedacht door Mike Moreno (Dr. Mike die regelmatig komt opduiken bij Dr. Phil). Het is gericht op het beperken van de inname van koolhydraten, net als het Dukan-dieet, dr. Frank dieet, Atkins en South Beach. In tegenstelling tot andere koolhydraatarme diëten is op bepaalde momenten toch koolhydraten toegestaan, maar wel in beperkte mate.  Nadelen van dit dieet zijn dat je weinig vezels, vitaminen en mineralen binnenkrijgt.

Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Maar op basis van mijn eerdere afvalresultaten, werkt een koolhydraatarm dieët voor mij toch echt het beste. Geheel koolhydraten vermijden heb ik nooit gedaan (je zou dan ook geen fruit of koolhydraatrijke groenten meer mogen hebben), dus dit eetgedrag sluit volgens mij prima aan bij dit dieet. En een voedingssupplementje voor ontbrekende vitaminen is zo gekocht.

  1. Het Oerdieet / Paleodieet

Denk holbewoner. Aten zij chips en chocolonely’s?  Ik denk het niet. Bij het oerdieet staat veel groente, fruit, mager vlees, vis, eieren, zeewier en noten op het dieet, hetzelfde als wat je vroege voorouders aten. Brood, aardappelen, pasta, melk, kaas en suiker staan op de no go lijst. Dat hadden ze vroeger ook nog niet. Het Oerdieet bevat voldoende voedingsstoffen en veel vitamines,  mineralen en vezels.

Interessant. Ik vermijd melkproducten sowieso al zoveel mogelijk in mijn huidig eetpatroon. En geen brood, aardappelen, pasta is inherent aan ieder koolhydraatarm dieet. Om dit vol te houden zal ik echter een product moeten toevoegen: vet als in boter en olie. Een gebakken biefstukje smaakt toch een stuk lekkerder dan gestoomd.

Voor mij wordt het dus een combi van het 17 dagen dieet en het oerdieet. Het lijkt me wel weer een uitdaging hoe ik de ochtenden en de middag vol ga houden zonder brood, maar daar vind ik wel wat op. Suggesties zijn welkom!

Posted in: Lifestyle
Yvonne Beeris

Auteur:

Yvonne is de trotse mama van Evi (7) en Fiene (4). Ze woont samen met Daniël, haar kids en hondje Sammie in Tilburg. Yvonne blogt over werk, gezin en alles wat daarbij komt kijken. Soms grappig, soms ontroerend, maar altijd met een gezonde dosis humor!

Simple Share Buttons