Hoogsensitief opvoeden: interessant voor alle ouders

Leer de talenten van je kind ontdekken en versterken met het boek hoogsensitief opvoeden. Lees onze review..

Wat me vaak opvalt als ik een nieuw kind in mijn praktijk krijg, dat het alleen al helpt dat de ouder(s) de hulpvraag van hun kind serieus nemen. Dat het kind ervaart dat er naar hem of haar geluisterd wordt en dat er hulp komt in de vorm van coaching.

De ouders zeggen bij de intake al vaak: ’toen we eenmaal een afspraak met jou hadden gemaakt, ging het al beter met mijn zoon/dochter’. Vaak logisch, als het kind ervaart dat er naar hem geluisterd wordt en dat hij serieus genomen wordt, is dat een grote stap op weg naar zich beter voelen. Dat geldt voor alle kinderen. En in het bijzonder voor hoogsensitieve kinderen.

Het is dus heel eenvoudig, bijvoorbeeld: heeft je kind buik- of hoofdpijn op schooldagen? Ga dan eens samen uitzoeken waar dat van komt. Eerst zoek je natuurlijk uit of het een lichamelijke oorzaak heeft. Als dat niet het geval is, onderzoek dan of het van iets komt op school of thuis. Luister goed en stel vragen als: ‘zijn er dingen waar je je gespannen over voelt? Waar je tegenop ziet?’ En als je daar achter bent: ‘ wat kun je doen om je minder gespannen te voelen? Wat kunnen de anderen doen om je te helpen?’ Et cetera. Kinderen weten vaak zelf wat helpt en hoe ze hun hulpbronnen kunnen inzetten.

Hoogsensitief opvoeden voor alle ouders

In het heel fijne boek: ‘Hoogsensitief opvoeden. Ontdek en versterk de talenten van je kind’ kunnen ouders met hoogsensitieve kinderen de krachtbronnen van hun kinderen ontdekken en versterken. Het boek is gericht op ouders met hoogsensitieve kinderen, maar het is een handig boek voor alle ouders met kinderen, hoogsensitief of niet. Het boek leert je als ouder hoe je sensitief kan reageren op gedrag van je kind.

Ik heb regelmatig  kinderen in mijn praktijk, die nogal last hebben van de drukte in de klas en de vele prikkels tijdens school. Die zijn dan erg gebaat bij gewoon na school rustig alleen thuis te zijn, zonder allerlei speelafspraken. Niet omdat een kind geen vriendschappen moet onderhouden, maar omdat het echt de tijd moet krijgen om rust te vinden. Want lukt dat niet (en wordt er dus eigenlijk niet geluisterd naar zijn behoeften), dan kan het zich ontladen in onbeheerste woedeaanvallen of huilbuien.

Het boek staat boordevol zulke tips en voorbeelden hoe andere ouders met hoogsensitieve kinderen omgaan. Zo zegt een moeder: ‘mijn zoon sliep heel slecht ’s nachts, hij zag allemaal spoken in zijn kamer. Dat werd veroorzaakt door de schaduwen van spullen in zijn kamer. We hebben toen de kamer helemaal ontdaan van alle spullen die onrust gaven. Uiteindelijk stond er alleen een bed en een kast en sindsdien sliep hij veel beter’.

Heb je een kind dat slecht eet? Hoogsensitieve kinderen kunnen gevoelig zijn voor textuur, smaak en kleur. Bespreek dan hoe het kind zijn eten wil: mogen aardappels en groente naast elkaar? Hoe willen ze hun appel? Geschild? In stukjes? Hoe groot?

Een vader: ‘Wij spelen regelmatig spelletjes aan tafel. Als ze bij ‘ik zie ik zie’ aan de beurt zijn, mogen ze een hap nemen. Dat werkt echt.’

Review boek Hoogsensitief opvoeden

Elk hoofdstuk is opgebouwd uit verschillende elementen. Het begint met een praktijkverhaal van een ouder, daarna de vraag: wat zit er achter? Daarna worden er een aantal krachtbronnen aangehaald, met daarbij tips hoe je ermee kan omgaan.

Er worden in het boek 8 krachtbronnen gebruikt:

1. Zorg voor rust.
  2. Wees eerlijk.
  3. Erken de goede bedoelingen van je kind.
  4. Help je kind echtheid te ontdekken en ervaren.
  5. Denk mee en laat je kind meedenken.
  6. Laat je kind zich gehoord en geloofd voelen.
  7. Geef je kind de tijd.
  8. Zorg voor verbondenheid.

Als voorbeeld ‘slecht slapen’. Het kan zijn dat je kind als het rustig in bed ligt, de prikkels van de dag verwerkt. Dan begint bij hoogsensitieve kinderen vaak het denken te werken. Ze kunnen deze gedachten dan moeilijk van zich afzetten en liggen wakker. Daarna worden een aantal krachtbronnen aangehaald, met daarbij tips hoe je met de slapeloosheid kan omgaan.

Van de bovenstaande krachtbronnen worden rust, meedenken, tijd en verbondenheid nader onder de loep genomen met tips voor ouders en voorbeelden van hoe andere ouders het aanpakken. Bijvoorbeeld bij de krachtbron rust: ‘wij laten wat rustige muziek horen voordat onze kinderen gaan slapen.’ Bij verbondenheid: ‘wil je kind bij jou in bed kruipen? Kijk zelf of dat goed is voor je. Geen enkele puber ligt nog bij zijn ouders in bed. Het is dus een fase’.

Kortom een heel fijn opvoedboek voor alle ouders en met name ouders van hoogsensitieve kinderen en/of ouders die zelf hoogsensitief zijn. Heel prettig leesbaar, helder ingedeeld en mooi geïllustreerd door Erika Verhoeven.

Bestel hier

Hoogsensitief opvoeden. Ontdek en versterk de talenten van je kind. Melissa Mertens, Lies Cattersel, Ann Bogemans en Steven Gielis, Uitgeverij Lannoo

review boek hoogsensitief opvoeden door kindercoach Charlotte Borggreve