Wanneer krijgt jouw kind de eerste telefoon?

Eind vorig jaar kocht ik een nieuwe telefoon. Ik gebruikte zoveel verschillende apps voor MoodKids dat ik continu de melding kreeg dat ik te weinig geheugen had. Tijd voor een nieuwe met een groter geheugen. 

Ik zette mijn simkaart om en mijn oude iPhone belandde op de immer groeiende berg op onze keukentafel. Job vroeg al snel aan mij: “Mag ik jouw oude telefoon hebben?” Ik vroeg wat hij ermee wilde, omdat er geen simkaart meer in zat. Zijn antwoord kwam neer op een nieuwe veredelde tablet. Kortom: spelletjes spelen. No problem, zo vond ik.

De telefoon werd regelmatiger gebruikt dan ik vooraf had bedacht. Eigenlijk vond ik het ook wel handig. Een extra telefoon in je handtas is toch prettiger dan een tablet. En ik hoefde mijn eigen nieuwe telefoon niet meer af te staan als er even een spelletje gespeeld mocht worden.

Dé vraag: wanneer krijgt jouw kind de eerste telefoon

In augustus was Job jarig. Negen jaar alweer. Aan het begin van de zomervakantie kreeg ik zijn verlanglijstje in mijn handen gedrukt. Op nummer 1 stond een simkaart. Ok, die had ik even niet zien aankomen. Achteraf gezien misschien wat naïef…

Ik vertelde hem dat het me verraste en vroeg hem waarom hij dat zou willen. De belangrijkste reden: WhatsApp! Hij wilde graag appen met ons, de opa’s en oma’s en zijn vriendjes en vriendinnetjes die al wel een telefoon hadden. Enigszins gevat, zei hij er meteen achteraan: “Jij zegt altijd dat ik zelf mag kiezen wat ik wil vragen voor mijn verjaardag.” Touché…  Naïef nummero, twee.

Ik heb me verder enigszins op de vlakte gehouden en besloot het ’s avonds eerst met Dennis te gaan bespreken.

Zijn we niet te beschermend?

Die avond zaten we met z’n tweeën wat te dimdammen over dit onderwerp. Waarom had ik nou zoveel moeite met de prepaid simkaart van pakweg 15 euro? En minder met nummer twee op zijn lijstje: de PS4, die toch een stuk duurder is? Die hij overigens ook niet krijgt van ons (wij zijn van de afdeling leren sparen), maar dat terzijde. Al pratend kwamen we tot de conclusie dat het in ons geval vooral te maken heeft met beschermend willen zijn. Zijn wereld wordt online toch groter. En lastiger voor ons bij te houden. We kennen toch allemaal de verhalen over online pesten, rare foto’s die overal gedeeld worden en engerds die op sociale platforms zitten?

De centrale vraag die we onszelf stelden? Zijn we hierin niet te beschermend? We hebben steeds tegen Job gezegd dat hij vanaf groep 8 pas een mobiel zou krijgen. Maar is het niet beter om hem stap voor stap mediawijs te maken in plaats van hem in groep 8 ineens toegang te geven tot alles. Want zo wijst de praktijk dat toch al snel uit. Waarom zouden we ook hier niet duidelijke afspraken over kunnen maken? Net zoals we dat ook met andere dingen doen? We surften op internet en bekeken verschillende websites. Op de website Beleef KPN en MijnKindOnline vonden we handige informatie die voor ons als input hebben gediend voor de regels die wij wilden stellen aan het gebruik van de mobiele telefoon. In onze gezinsvergadering zouden we hierover samen overeenstemming moeten bereiken.

Verschillende situaties en telefoongebruik

Wat jou in zo’n situatie ook kan helpen zijn de vijf online testjes die KPN heeft gelanceerd: ‘hoe overleef ik mijn eerste mobiel’. De testjes zijn een eerste stap wanneer je met je kind praat over het gebruik van een mobiel. De eerste test bestaat uit 5 verschillende situaties met de vraag ‘mobiel aan of lekker laten gaan’, bijvoorbeeld tijdens het eten. Je klikt vervolgens op ‘aan’ of ‘laten gaan’.  Ik vind het persoonlijk jammer dat er na iedere vraag niet direct feedback wordt gegeven. Zonder het wijzende vingertje (opvoeden/regels vaststellen is uiteraard aan de ouders) had er wat mij betreft best een prikkelende vraag bij een ‘fout’ antwoord mogen staan. Fout dus bewust tussen aanhalingstekens, omdat een antwoord in principe natuurlijk niet fout is. Het is maar net wat je afspreekt.

De volgende vier testjes bestaan uit meer ethische/filosofische vragen zoals bijvoorbeeld: ‘Kan je alles online delen?’ Kinderen worden op een interactieve manier door een vraag geloodst door te  klikken, slepen of scrollen. Er wordt hierdoor een realistische situatie geschetst. Aan het eind wordt kort feedback gegeven. De testjes zijn echt gemaakt voor kinderen. Na afloop van elke test is feedback (via het vraagteken-icoontje) beschikbaar voor ouders. Ik zou de test absoluut samen met je kind doen. Om zo de situaties ook samen te kunnen bespreken. Tipje: doe de test eerst even een keertje zelf of samen met je partner, als jullie nog geen regels hebben gemaakt. Voorkomt discussie tijdens het gesprek. 😉

Ik heb de testjes met Job gedaan en om eerlijk te zijn, vind ik ze voor hem alweer iets te basic. We hebben inmiddels al aardig wat gesprekjes gevoerd over deze en vergelijkbare situaties. De test komt eigenlijk te laat voor ons. Ook zijn onze regels ten aanzien van telefoongebruik een stukje strenger. Job mag zijn telefoon bijvoorbeeld van ons niet mee naar school nemen. De rest van onze regels lees je hieronder.

Onze regels voor de mobiele telefoon

De onderstaande regels hebben we met Job besproken. Hij vond het prima. Stelde her en der een kritische vraag. Vroeg zich af of sommige regels ook niet voor ons moesten gelden. Dat was nog wel een interessante. Dennis en ik zijn beiden zzp’er en allebei voor ons werk veel bezig met de sociale media. Niet altijd het beste voorbeeld, wanneer je als ouder steeds maar weer op die smartphone kijkt…

# De telefoon mag niet mee naar school of naar bed. 

Een telefoon mee naar school heeft geen enkele toegevoegde waarde. Het leidt alleen maar af. We hebben dus duidelijk afgesproken dat de telefoon niet meegaat naar school. Gelukkig voetbalt hij liever in de pauze. De telefoon wordt ’s avonds in de vliegtuigmodus gezet en mag niet naast zijn bed liggen. Zo voorkom je eventueel effect van straling plus komt hij niet in de verleiding om in bed nog een spelletje te spelen.

# Geen mobiel in het verkeer

Als je buiten op straat loopt, heb je oog voor het verkeer. Dus niet appen met iemand als je buiten loopt of fietst.

# Je overlegt met ons voordat je je telefoonnummer aan iemand geeft

Wij denken dat Job nog onvoldoende kan beoordelen wanneer je wel of niet je telefoonnummer aan iemand geeft. Om zijn privacy te beschermen wordt Jobs telefoonnummer nu alleen in overleg met ons en uiteindelijk met een beperkt groepje mensen gedeeld. Voornamelijk familie en een paar vriendjes of vriendinnetjes.

En ineens komt daar de vraag: mag ik een telefoon? Wanneer krijgt jouw kind de eerste telefoon? En welke regels spreken jullie thuis daarover af? Wij deze.

# We mogen te allen tijde in je telefoon kijken 

We hebben thuis de strikte regel dat je niet zomaar elkaars telefoon pakt en bekijkt. De telefoon is van jou en dat is jouw privacy. Deze regel moest wel ingesteld worden, nadat Job kon lezen en ik hem eens betrapte op het lezen van mijn WhatsApp. En laat die laatste WhatsApp-sessie nu nét een vrijgezelle vriendin zijn, die mij alle ins & outs deed van haar Tinderdate… Oeps!

Wij kennen Job. Die regel is er zo in gedrild, die zouden we onherroepelijk voor onze voeten terug krijgen. Zijn telefoon en zijn WhatsApp is dus wel toegankelijk voor ons. Punt!

# Social media mag (nog) niet

Inmiddels was ik twee keer vrij naïef geweest. Dat zou me niet een derde keer gebeuren. Na de WhatsApp-vraag zou vast ook snel de social media-vraag komen. We hebben die vraag nu bij voorbaat al afgesloten. Geen Facebook, Instagram, Musically, Snapchat of andere sociale media. Daarvoor vinden we hem nu echt nog te jong. Hij heeft aan ons wel de vraag gesteld wanneer. Maar daar hebben we nog geen eenduidig antwoord op gegeven. Het zal ook afhangen van hoe hij nu met zijn telefoon omgaat.

# Gebruik je telefoon verstandig en kwets anderen niet

Deze laatste is wel wat lastiger te controleren, maar we vinden dat wel belangrijk. Het zijn waarden waar wij een groot belang aan hechten. Geen telefoon aan tafel, niet appen terwijl er iemand bij je op bezoek is en je dus geen aandacht aan die persoon besteed, geen foto’s van anderen doorsturen, goed nadenken welke foto je zelf doorstuurt naar anderen, niet zomaar mensen ongevraagd fotograferen of filmen et cetera. We merken dat dit lijstje ook groeit in de gesprekken die we met hem hebben over zijn telefoongedrag. Het zijn ook niet ‘strakke’ regels. We willen hem vooral inzicht geven in zijn gedrag en het effect daarop op anderen. Door er samen regelmatig over te praten leren we hem er bewust van te zijn.

En hoe gaat het nu?

Zoals gezegd, vond Job de regels prima. Hij kreeg de gewenste simkaart van zijn tante voor zijn verjaardag. We hebben hem het prepaid principe uitgelegd en hij is echt heeeeel zuinig op zijn tegoed. Het komt er nu nog op neer dat hij de telefoon vooral thuis gebruikt. Soms zie ik de telefoon ook een week leeg op de keukentafel liggen. Hij is er dus absoluut niet de hele dag mee bezig. Helemaal prima dus.

We hebben inmiddels thuis al de nodige gesprekjes over verschillende situaties gevoerd. Hij vraagt ook regelmatig aan ons hoe hij iets moet doen of ergens op moet reageren. Zo groeit hij dus ook in zijn manier van communicatie en leert hij waarden en normen ten aanzien van mobiel gebruik. Bijkomend voordeel: die WhatsApp-berichtjes die ik van hem krijg zijn 9 van de 10 keer te schattig. Bekijk de foto hierboven maar, toen hij twee daagjes en een nachtje weg was met zijn opa, oma en neefje. Maar ‘schattig’ zeg je natuurlijk niet meer over een 9-jarige. 😉

Kortom, wij hebben geen spijt van onze keuze.

Wanneer krijgt jouw kind zijn eerste telefoon? Hebben jullie er thuis al over gesproken? Is de vraag al gesteld door jouw kind? Praat met ons mee op Facebook.

>> Pin dit artikel op je eigen Pinterest pagina

En ineens komt daar de vraag: mag ik een telefoon? Wanneer krijgt jouw kind de eerste telefoon? En welke regels spreken jullie thuis daarover af? Onze regels lees je hier.

[ssba]

Comments are closed.

Posted in: Opvoeden

Auteur:

Op Moodkids verschijnen regelmatig reviews of advertorials. Wil je weten waarom? Lees dan verder.