Doorkleuteren of naar groep 3
We hadden deze week tienminutengesprek op school. Binnenkomen in een (te) stil klaslokaal zonder kinderen, gaan zitten aan een kindertafel, in gesprek met de juffen en zelfs de interne begeleider…het voelde wat ongemakkelijk.
De uitkomst? Ze twijfelen of mijn dochter – een decemberkind- volgend jaar doorgaat naar groep 3 of blijft doorkleuteren. Ik weet het eigenlijk niet zo goed.
> Lees ook: Wat bespreek je tijdens het 10 minutengesprek op school?
+ Doorkleuteren in de kleuterklas
Mijn dochter is klein voor haar leeftijd en overschreeuwt zichzelf nog wel eens. Ze verbloemt dat ze nog niet alle letters en cijfers kent: ‘ik weet het wel, maar ik zeg het lekker niet’ of ‘dat is geheim’. Toen ze begon op school dacht ik dan ook dat het wel goed zou zijn om 2,5 jaar te kleuteren. Dan ben je altijd de oudste en je bouwt zelfvertrouwen op door een beetje voor te lopen. En er zit geen druk op om maar door te gaan. Ons hele leven is al zo gehaast!
# Lang kleuteren heeft alleen tijdelijk positief effect
De overheid zegt dat onderzoek echter uitwijst dat langer in de kleuterklas alleen tijdelijk een positief effect heeft. En toch doet 1 op de 10 kleuters het. Op diverse blogs las ik dan ook dat ‘deze’ kinderen later alsnog bleven zitten, en dat bijvoorbeeld dyslexie de reden was dat de letters niet goed bleven plakken. Dat wil je liever eerder weten.
# Kleuters ontwikkelen zich in sprongen
Of je kind nu met 12 maanden of 18 maanden loopt, iedereen zegt altijd ‘uiteindelijk lopen ze allemaal’. Het ene kind ontwikkelt zich anders dan de ander. Is dat dan ook met letters en cijfers zo? Uiteindelijk leert iedereen de letters van het alfabet lijkt me. Moet dit dan allemaal al in de kleuterklas of kun je in groep 3 ook nog spelenderwijs de letters leren? Dat is in ieder geval het advies van Staatssecretaris Dekker en daar kan ik wel wat mee.
Foto: Pim Geerts
# Mee met vriendjes en vriendinnetje
Alhoewel mijn dochter ook met andere kindjes speelt, trekt ze vooral op met de kindjes van groep 2. Uiteraard vind ik dat niet dé reden, maar het zou wel jammer zijn om weer opnieuw speeldates af te tasten. Bij het ene kindje kun je het beter via de moeder vragen, met de ander regel je het in de ochtend en weer een ander charter je spontaan na school. En voor ons ook weer nieuwe ouders op het schoolplein om mee te socialisen :-). En belangrijk: mijn dochter komt dus ook prima mee met haar groepsgenootjes.
++ Samen beslissen met de school
Bij het tienminutengesprek was voldoende ruimte voor inbreng van beide kanten. Ik snapte de voors- en tegens van de juffen, maar had ook het onderzoek in mijn gedachte. We hebben afgesproken om mijn dochter wel mee te nemen in de voorbereidingen op groep 3 en dan over een paar maanden te beslissen. En vooral naar mijn dochter te blijven kijken. Ze vindt kleuren en rollenspellen nu eenmaal leuker dan cijfers en dat is prima. Alhoewel, misschien wordt ze in 3 maanden toch ineens een wizzkid :-)*.
Mijn dochter kwam de dag na het gesprek uit school en verkondigde dat IEDEREEN van groep 2 naar groep 3 gaat. Die is er dus van overtuigd. Ik ben benieuwd!
Wat is jullie ervaring met doorkleuteren of juist niet?
* Ik ben niet zo erg als sommige moeders in ‘Het beste voor je kind’ hoor! :-).
bronnen:
http://www.parool.nl/binnenland/staatssecretaris-dekker-wil-doorkleuteren-stoppen~a4374772/
https://www.vn.nl/er-is-helemaal-niks-mis-met-een-jaartje-doorkleuteren/
Auteur: Suzanne Donselaar
Suzanne Donselaar is moeder van 2 en werkt als online marketeer. Ze combineert leuk voor de kinderen met leuk voor haarzelf en ze vindt opvoeden 'zwaarleuk’ .. meer lezen ..