Wat bespreek je tijdens het 10 minutengesprek op school?
Rond deze tijd speelt het weer: het 10 minutengesprek, ofwel ‘hemeltjeliefwatmoetikaanmetditgesprek’. In tien minuten krijg je te horen hoe het gaat met de prestaties van je kind op school. Veel te kort natuurlijk, want wat kan je nou bespreken in zo’n 10 minutengesprek? Vaak zijn deze gesprekken onbevredigend. Je staat na tien minuten buiten en dan weet je nog niet weet hoe het gaat.
Ik heb net weer de gesprekjes gehad op school. Met drie kids en tig van deze gesprekjes achter de rug, vlieg ik ze nu een stuk slimmer aan dan vroeger. Daarom deel ik graag mijn tips om de tijd zo effectief mogelijk te besteden en, indien nodig, met een actieplan naar buiten te lopen.
Tips voor het 10 minutengesprek op school
- Wacht bij dringende vragen niet tot het 10 minutengesprek
Maak aan het begin van het schooljaar met de juffen en meesters een afspraak. Ik doe dat ieder jaar met als doel om hen te vertellen wie mijn kinderen zijn. Hun karakters, eigenschappen en daarmee ook aandachtspunten voor school. Voor de leerkracht vaak ook prettig. Want leer maar eens 30 kinderen kennen in een korte tijd.
- Bedenk voorafgaand aan het gesprek wat je wilt bespreken
Maak bijvoorbeeld een lijstje en zorg dat de leerkracht je vragen weet aan het begin van het gesprek. Daarmee kan je het gesprek vanaf het begin ook zelf beter sturen. En bedenk: het gaat om jouw kind. Dus je mag (positief) kritisch zijn, bezorgd zijn of trots. 🙂
- Open het gesprek altijd positief
Ga het gesprek open aan, creëer een prettige gesprekssfeer. Geef bijvoorbeeld aan dat je het werk van de leerkracht waardeert (ook al heb je soms je twijfels). Of vertel iets over de leuke dingen die je kind thuis vertelt over school. Door een gesprek positief te openen kan je er voor zorgen dat de basis goed is voor een open gesprek. Op z’n minst in het begin. En bedenk ook: de leerkracht heeft ook het beste voor met jouw kind.
- Vertel ook hoe je kind thuis is
Een open deur misschien maar toch goed om te beseffen: realiseer je dat je kind thuis vaak anders is dan op school. Wissel daarom tijdens het gesprek ervaringen uit met elkaar. Praat niet alleen over de prestaties, maar bijvoorbeeld ook over het gedrag en het welzijn van je kind. Hoe is je kind thuis en hoe op school. Zit daar een verschil tussen?
- Vraag naar voorbeelden
Als je hoort dat het niet zo goed gaat met je kind, vraag dan voorbeelden. En vraag door: Wanneer komt het voor? Hoe vaak? Wat gebeurt er precies? Hoe de school er mee om? Wat gaat de school er aan doen en wat kan je als ouder doen?
- Schrijf mee tijdens het gesprek
Als er tijdens het gesprek afspraken zijn gemaakt, zet die dan op papier en bevestig deze per mail. Ook rijzen er tijdens het gesprek vaak vragen. Schrijf deze meteen op zodat je er later nog op terug kunt komen.
- Maak een vervolgafspraak
Als de 10 minuten te kort zijn om alles te bespreken, maak dan meteen een vervolgafspraak. Soms helpt het om meteen de Intern Begeleider hierbij te betrekken. Zij hebben vaak veel kennis over ontwikkeling van kinderen en kunnen direct verder helpen, als dat nodig is.
bronnen: Ouders.nl en Squla.nl
[ssba]Auteur: Leonne van de Ven
Leonne woont met haar drie opgroeiende kinderen en haar man in Amsterdam. Een van oorsprong dorps meisje in een stad, die in haar opvoeding beide werelden combineert. Want een dorp in de stad kan best: paardrijden op de Hollandsche manege, tuinieren in de schooltuinen en sociale controle in de buurt. Ze kookt dagelijks met de verse producten uit de tuin van haar vader en krijgt een glimlach op haar gezicht van balletles, zwemmen en hardlopen in het park. Leonne is ondernemer en bestiert samen met haar compagnon het pr-bureau De Wolven.