Hoe krijg je je kind zover dat hij rustig slapen gaat?

Voor een goede nachtrust van je kind is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat dat in een rustige en vertrouwde sfeer gebeurt. Dan zal je kind zich veilig en geliefd voelen en weten dat alles in zijn wereldje in orde is. Er zullen geen stresshormonen worden aangemaakt in zijn hersenen en hij zal rustig in slaap vallen.

Voor een goede nachtrust van je kind is het belangrijk dat je zorgt voor een rustige en vertrouwde sfeer. Kindercoach Charlotte heeft slaaptips voor je kind. Je leest ze hier.

Een paar feiten:

Baby’s zijn slechte slapers. Als je dat accepteert als ouder zal je het niet als persoonlijk falen opnemen als hij meerdere keren wakker wordt, dat hoort er gewoon bij. Baby’s hebben een 50 minuten slaapcyclus, terwijl volwassenen een 90 minuten cyclus hebben. Ongeveer 25% van de kinderen onder de vijf jaar heeft wel een of ander slaapprobleem.

> Lees ook:  SlaapKlets! Boordevol leuke tips voor-het-slapen-gaan-ritueel

Slaaptips voor je kind

Hoe kalmeer je het brein van je kind voordat het gaat slapen?

1# Je moet het van een super-alerte, wakkere staat naar een staat brengen waarin het brein oxytocine (met kalmerend effect) en de slaaphormoon melatonine produceert. Dat doe je door een bedtijdroutine in te voeren: zorg dat je zelf rustig bent en met kalme en zachte stem praat. Geef je kind een warm bad, lees een verhaal voor, demp het licht (zet een rustig muziekje op). Kortom, creëer een magische sfeer.

2# Geef je kind geen voedsel met veel proteïne (vlees of vis) vlak voordat hij gaat slapen. Want die activeren dopamine, wat het brein juist activeert. Chocola is ook geen goed idee, want daar zit cafeïne in! Beter is, als je kind honger heeft, om een banaan te geven,. Dat stimuleert juist de serotonine en helpt om slaperig te worden.

3# Als je kind bang is in het donker, laat dan een lichtje aan. Dat lichtje waakt over hem als hij slaapt. Praat over waar hij bang voor is en stel hem gerust.

4# Als je ervoor kiest om bij je kind te gaan liggen om hem te helpen in slaap te vallen, zorg dan dat je niet praat, maar net doet of je zelf ook slaapt. Van je rustige ademhaling zal hij dan zelf ook rustig worden en in slaap vallen. Ook lichamelijk contact werkt rustgevend. Ga weg zodra je kind slaapt. Deze van onze slaaptips is een gevaarlijke! 😉 Hopelijk val je zelf niet in slaap en heb je nog wat aan je avond! Ik ken een vader die steevast zelf in slaap viel. Uren later, wij zaten al aan het toetje, kwam hij dan met een slaperige kop naar beneden. 

5# Als je drie-jarige blijft vragen om een slokje water, een knuffel of uit bed komt om weer een plas te doen, dan wil hij daarmee meestal zeggen dat hij bang is. Vraag hem waar hij bang voor is en stel hem gerust. Je kan hem eventueel een kledingstuk van jou geven om mee naar bed te nemen. Dat kan hem geruststellen.

Voor een goede nachtrust van je kind is het belangrijk dat je zorgt voor een rustige en vertrouwde sfeer. Kindercoach Charlotte heeft slaaptips voor je kind. Je leest ze hier.

Lukt het niet, moet je steeds naar je kind om hem te geruststellen?

a# Ben je zelf rustig? Want je kind pikt het feilloos op als je zelf gestrest bent.

b# Is je kind moe genoeg? Zorg overdag voor veel lichamelijke activiteit, bij voorkeur buiten.

c# Heeft je kind nog iets spannends gedaan of gezien voordat hij naar bed ging? TV of computer? Zorg dat hij een uur voor het naar bed gaan niet meer op een scherm kijkt.

d# Is er iets op school dat hem bezig houdt? Of iets anders waar hij zich zorgen over maakt? Dan zal hij zich niet veilig genoeg voelen om in slaap te vallen.

e# Mopper je veel op hem, schreeuwt hij veel tegen je? Als hij bang is dat de relatie met jou niet fijn is, zal hij bang zijn om je uit het oog te verliezen en roept hij je steeds terug naar zijn bed.

 

boek charlotte

Comments are closed.

Posted in: Opvoeden
Charlotte Borggreve

Auteur:

Charlotte Borggreve is naast moeder van drie ook orthopedagoge en kinder- en jongerencoach en heeft een eigen praktijk in Amsterdam Centrum.

Simple Share Buttons