Je kind blij naar de brugklas

Sommige kinderen zien ertegenop om naar de brugklas te gaan. Heel begrijpelijk want dat is natuurlijk best een overgang. Van de basisschool met één leerkracht die de kinderen goed kent naar een school waar je kind voor elk vak een andere docent heeft. Het moet zijn weg zoeken in de school en maakt zich zorgen of het wel op tijd het nieuwe lokaal vindt.

De basisschool was een veilige school met het schoolplein, op de middelbare school staan de leerlingen vaak voor de supermarkt of op straat. Als achtstegroeper was je kind de oudste van de school en kende het bijna iedereen op de school. Nu is hij brugpieper en kent hij, behalve misschien een paar vrienden van de basisschool, niemand.

Op de basisschool bracht je als ouder je kind nog wel eens naar school, maar naar de middelbare school gaat het alleen op de fiets of met het openbaar vervoer. Je kind moet nieuwe vrienden maken, hoe doet hij dat?

Allemaal redenen voor je kind om vragen, twijfels en zelfs angsten te hebben en voor jou als ouder je zorgen te maken of het hem allemaal wel gaat lukken. Het is dan fijn als jij of iemand anders je kind kan helpen om zorgeloos naar de middelbare school te gaan.

Hoe begeleid je je kind naar de brugklas?

Dat kan je als ouder doen, maar ook een oudere broer of zus of een coach kan heel handig zijn. Coaches zoals ik, gaan met het kind of met een groepje kinderen spelenderwijs oefenen om zo ervoor te zorgen dat er geen aarzelingen en angsten meer zijn.

Als ouder kan je de weg naar school gaan fietsen met je kind of samen de route met bus of metro een keer afleggen. Je kan vragen hoe het het gaat aanpakken op school; hoe maak je vrienden? Hoe ga je je huiswerk maken? Wat doe je als je het lokaal niet kan vinden?

In mijn praktijk nodig ik een oudere leerling van de school uit om te vertellen hoe het er toegaat en of die nog goede tips heeft. Ik zoek samen met het kind naar zijn kwaliteiten en hoe hij die op de nieuwe school kan gaan inzetten om te leren omgaan met alles wat op hem af komt. Ik leer het kind om helpende gedachten te ontwikkelen. In plaats van te denken: ‘o, dat gaat me niet lukken’,’jeetje wat eng’, of ‘ze vinden me vast niet leuk’ leert het om zichzelf aan te moedigen door te zeggen: ‘op de basisschool heb ik ook vrienden gemaakt, dus dat gaat me nu ook lukken’ of ‘iedereen is nieuw in de brugklas en allemaal vinden ze het eng, net als ik’.

brugklas 2

Het Brugklasspel: hoe overleef ik als brugger?

Een leuke manier om dat allemaal te oefenen is met het Brugklasspel. Hoe overleef ik als brugger? Je speelt dit spel met 2 of meer spelers.

In mijn praktijk gebruik ik het om op een speelse manier te kijken of de aanstaande brugklasser(s) genoeg weten om met vertrouwen naar de middelbare school te gaan. Ze moeten in het spel antwoorden geven op verschillende vragen: over school, vrienden, weetjes en schoolvakken. Ik vind vooral de vragen over school, jij en je vrienden en weetjes heel bruikbaar. Aanstaande brugklassers vinden daarin vragen als: ‘welke huiswerksmoes vinden je vrienden het best’? Of: ‘waaraan ergeren je klasgenoten zich het meest in de les’? ‘Wat bedoelen oudere leerlingen met :’Hé tas, waar ga je naartoe’?

‘Als je de eerste dag je leslokaal niet kan vinden wat doe je dan’? ‘Hoe zwaar mag je rugzak maximaal zijn’? ‘Een studieles of mentorles is een les waarin:…..’ ‘Een tussenuur is….’ ‘Wat is een telefoonketting?’

Allemaal vragen (en de antwoorden staan achterop de kaartjes) waar je kind veel aan heeft en waarna het  zorgeloos en met gezonde spanning naar de brugklas van de middelbare school gaat.

Het brugklasspel is o.a. hier te koop.

Een paar tips voor ouders:

  1. Fiets of rijdt de weg naar school zo vaak tot je kind zich zeker genoeg voelt om het zelf te doen. Zoek de veiligste route uit.
  2. Laat je kind niet met ‘oortjes’ fietsen. Het hoort dan immers het verkeer niet goed aankomen.
  3. Vraag een ouder kind om eens wat te vertellen hoe hij/zij het heeft aangepakt in de brugklas.
  4. Zoek en benoem de kwaliteiten van je kind die hem kunnen helpen om het goed te gaan aanpakken op school (vrienden maken, op tijd komen, opletten, huiswerk maken etc)
  5. Moedig je kind aan om als het vragen heeft naar jou, een vriend of vriendin of de mentor te gaan.
  6. Bekijk samen de schoolgids waarin staat bij wie het kind (en de ouder) voor wat terecht kan. Wat er nog aan activiteiten wordt aangeboden op school (toneel, huiswerkbegeleiding, schoolband, filmclub, etc).
  7. Wil je als ouder betrokken zijn, kijk dan of er ouderhulp gevraagd wordt en ga naar ouderbijeenkomsten.

 

Orthopedagoog en kindercoach Charlotte Borggreve heeft een boek geschreven: ‘ Hoe houd je het gezellig thuis?”. Het is een doe-boek met praktische tips en methodes, die Charlotte zelf in haar praktijk gebruikt. Dingen die je makkelijk zelf met je kind kunt doen, gewoon als spelletje of gezellig samenzijn.

Meer informatie over het boek vind je hier.

[ssba]

Comments are closed.

Posted in: Opvoeden

Auteur:

Charlotte Borggreve is naast moeder van drie ook orthopedagoge en kinder- en jongerencoach en heeft een eigen praktijk in Amsterdam Centrum.