Grenzen stellen is belangrijk!

Voor sommige ouders is het moeilijk om aan hun kind duidelijke grenzen te stellen, bijvoorbeeld omdat ze zelf erg streng zijn opgevoed of omdat ze bang zijn om niet aardig gevonden te worden. Maar als je zelf een zachte, bange ouder bent die je kind geen grenzen oplegt, maak je kans op het creëren van een bazig, controlerend kind.

Grenzen stellen is belangrijk. Als je het niet doet, denkt je kind dat hij/zij de baas is. ‘Als er niets gebeurt als ik mama sla als ik boos ben, waarom zou ik er dan mee ophouden?’ Dus leer je kind om grenzen te accepteren door zelf een voorbeeld te zijn van een ferme en duidelijke opvoeder die niet onredelijk in woede uitbarst of kleineert.

Als je wilt dat bepaald gedrag stopt, moet je kind meteen begrijpen wat je wilt en bedoelt. Door je lichaamstaal en de inzet van je stem, laat je zien en horen dat als je kind over jouw grenzen gaat, dat onmiddellijke gevolgen heeft.

Hoe doe je dat ‘grenzen stellen’?

  • Wees enthousiast in je compliment: ‘Wow, wat goed dat je dat met je zusje deelde! Fijn dat je zo gul was!’
  • Bij vervelend gedrag: probeer neutraal – niet emotioneel – te reageren. Laat je stem niet uitschieten: ‘Nee ik wil niet dat je je toetje over tafel knoeit; volgende keer netjes in je bakje houden.’

Ouders hebben juist de neiging om emotioneel te reageren op vervelend of irritant gedrag en neutraal op fijn gedrag. Ook krijgt negatief gedrag nogal eens veel aandacht en positief gedrag weinig. Maar houdt in je achterhoofd: positief gedrag bekrachtigen, versterkt positief gedrag en negatief gedrag negeren, laat negatief gedrag afnemen.

Dus als je kind aandacht vraagt op een negatieve manier, negeer het en probeer de behoefte achter dat gedrag te vinden: ‘Goh je bent boos hè?’

Wat helpt nog meer?

  • Zorg voor gezinsregels: bijvoorbeeld: ‘In ons gezin doen we elkaar geen pijn’.
  • Gebruik eenvoudige, duidelijke woorden voor jonge kinderen. Zeg: ‘Nee’, of ‘Stop’ of ‘Ik meen het’.
  • Als een kind iets heel stouts doet, leg hem uit dat zijn gedrag een gevolg heeft: iets kapot maken van anderen: nieuwe kopen of iets van jezelf geven (hangt van leeftijd van het kind af natuurlijk).
  • Beloon goed gedrag met een knuffel, een sticker of uitje.
  • Geef Time-In in plaats van Time-Out (in mijn volgende blog zal ik hier dieper op in gaan): ga met je kind zitten na vervelend gedrag en bespreek het. Waarom deed hij dat? En wat kan hij in het vervolg anders doen? Time-In is: geen aandacht geven aan vervelend gedrag, maar aan de behoeftes en gevoelens die eronder liggen en een oplossing bedenken hoe het volgende keer aan te pakken. Met Time-Out stop je vervelend gedrag, maar krijg je de frustratie die eronder zit niet boven water en dan bestaat de kans dat die frustratie ondergronds gaat.
  • Geef je kind als het kan, wél controle over gewone dingen zoals wat trekt het voor kleren aan (zo heeft mijn zoon toen hij drie was, weken in een jurk van zijn zusje gelopen), wat kan het eten; een boterham of pap? Of: ‘Ga je je nu aankleden of ga je in je pyjama naar school?’ (En je er dan aan houden hè? Haha!)

Grenzen stellen visual groot

Weet dat het voor een kind fijn kan zijn om zich even machtiger te voelen dan jij, maar dat het ook een beangstigende situatie voor een kind kan worden als het merkt dat haar ouder de touwtjes niet in handen heeft en haar niet kan beschermen als er zich echt een probleem aandient.

Orthopedagoog en kindercoach Charlotte Borggreve heeft een boek geschreven: ‘ Hoe houd je het gezellig thuis?”. Het is een doe-boek met praktische tips en methodes, die Charlotte zelf in haar praktijk gebruikt. Dingen die je makkelijk zelf met je kind kunt doen, gewoon als spelletje of gezellig samenzijn. Meer informatie over het boek vind je hier.

[ssba]

Comments are closed.

Posted in: Opvoeden

Auteur:

Charlotte Borggreve is naast moeder van drie ook orthopedagoge en kinder- en jongerencoach en heeft een eigen praktijk in Amsterdam Centrum.