Je carrière combineren met je gezin
Sinds ik ben afgestudeerd werk ik. Dat is voor mij altijd een bewuste keuze geweest. Ik hou van de uitdaging die mijn werk me biedt. Op intellectueel vlak, maar ook op sociaal vlak. Na mijn zwangerschapsverlof vond ik het lekker om weer aan het werk te gaan. Ok, die eerste twee keer proefdraaien op de kinderopvang vond ik heftig. Maar dat kwam volgens mij ook vooral omdat ik thuis aan het duimen draaien was. De tijd afwachtend tot ik hem weer kon ophalen.
De eerste ‘echte’ keer ging het een stuk beter. Toen was ik zelf weer aan het werk. Helaas had niemand me verteld dat je kind, zodra het naar de kinderopvang gaat, eigenlijk aan één stuk door verkouden en grieperig is. Weerstand opbouwen noemen ze dat. Prima natuurlijk, hebben we dat weer gehad, maar af en toe ook heel lastig. Want ja, onze zoon was natuurlijk ook weleens ziek op onze werkdagen. Mijn ouders en schoonouders hadden beiden ook hun werk en een volle agenda, dus we moesten zelf iets regelen. Gelukkig was mijn leidinggevende heel coulant.
Op de dagen dat ons kind ziek was, mocht ik thuiswerken. Dat was een prettige oplossing en het kon ook in de functie die ik toen bekleedde (ik begrijp dat niet iedere baan zich leent voor thuiswerken). Later kreeg ik bij hetzelfde bedrijf een andere leidinggevende en toen werd het lastiger. Zijn vrouw zorgde thuis fulltime voor de kinderen. Daardoor kon hij zich -denk ik- minder goed inleven wat voor gedoe het oplevert als je kind ziek is.
Een goede werkgever focust zich in mijn ogen niet alleen op de omstandigheden op het werk, maar heeft ook oog voor de privé-situatie van de werknemer. Voor iedere werknemer, niet alleen voor vrouwen. Veel organisaties streven naar diversiteit in hun personeelsbestand, dan moet je ook oog hebben voor de consequenties die diversiteit opleveren. Medewerkers met familieleden, die meer zorg nodig hebben, krijgen het nodige voor hun kiezen met het beleid van onze overheid ten aanzien van de participatiemaatschappij.
Neem je 25 plussers aan, dan is er de kans dat ze een ouder worden. Bedrijfsbeleid dat daar op anticipeert, in plaats van afhankelijk te zijn van de coulance van je manager, is dan wel erg prettig.Ik geloof namelijk heilig in een goede work-life balance. Als je thuissituatie je geen stress oplevert, werk je als werknemer efficiënter en effectiever. En daar wordt de werkgever op de lange termijn ook beter van.
Diversiteit in de bedrijfscultuur
Gelukkig zijn er al de nodige organisaties die wel oog hebben voor de diversiteit van hun medewerkers. Die rekening houden met vaders en moeders (ja, we blijven een online magazine voor ouders), die de zorg voor hun kinderen hebben. Die je beoordelen op je output als professional en niet op je fysieke aanwezigheid. is bijvoorbeeld een bedrijf dat veel oog heeft voor diversiteit.
In Nederland ondersteunt Shell vrouwen actief om zo meer diversiteit in de olie & gas cultuur te krijgen. ‘We bekijken waar de obstakels liggen als het gaat om het aantrekken van vrouwen, hoe we ze binnen Shell kunnen houden en wat we kunnen doen om een optimaal werkklimaat voor vrouwen te creëren’, stelt Marloes Michon, sinds juni 2014 Vice President HR Operations in de BeNeLux en Frankrijk. Zo biedt Shell bijvoorbeeld talentvolle vrouwen de mogelijkheid om in een bepaalde fase van hun leven flexibeler te werken, zonder dat dit impact heeft op de verdere loopbaan. Zo krijg je de mogelijkheid om de balans tussen werk en gezin tijdelijk anders in te vullen. Bijvoorbeeld als je jonge kinderen hebt.
Bij Shell wordt ook veel virtueel gewerkt. Dat scheelt je reis- en vliegtijd. Zo kun je makkelijk een keertje extra vanuit huis werken. Als je kind ziek is bijvoorbeeld.
Ik zeg: graag meer van dit soort bedrijven, die oog hebben voor je work-life balance!
We zijn benieuwd: zorgt jouw werkgever voor een goede work-life balance? Laat het ons weten via Facebook of hieronder (eventueel anoniem) bij de reacties.
[ssba]Auteur: MoodKids Advertorial en Review
Op Moodkids verschijnen regelmatig reviews of advertorials. Wil je weten waarom? Lees dan verder.