By 10 oktober 2017 Read More →

De meester verwacht nog meer #autisme 105

De tijdelijke fase van relatieve rust lijkt zich nog even voort te zetten. Wat Daniël betreft zijn er eigenlijk alleen maar positieve ontwikkelingen te vertellen. Linda zit nu in een wat moeilijker periode, maar deze blogs gaan vooralsnog niet over haar. Dus terug naar Daniël.

Ik schreef vorige keer dat Daniël was toegelaten tot de plusklas. Inmiddels weet ik er wat meer over. Het is een klasje van 5 kinderen en ze leren er de beginselen van het programmeren. Daniël heeft er de grootste lol mee. Dit betekent uiteraard niet dat hij uit zichzelf vertelt over deze lessen, maar dat spreekt voor zich.

We hebben inmiddels ook een eerste drieweggesprek gehad. Dit is een variant op het 10-minutengesprek, waar het kind ook bij zit. De leraar pakte de cito-scores van vorig jaar erbij en besprak Daniëls leerdoelen voor dit jaar. De verwachte uitstroom is VWO. Hij scoorde op bijna alles tot helemaal boven het hoogste streepje in de as van de grafiek. Maar bij begrijpend lezen was er nog wat ruimte tussen de bovenste lijn (waar hij precies op zat) en het bovenste streepje van de verticale as op het plaatje. Dat moest dus beter, volgens de meester. Redelijk streberig, maar hij heeft nu wel een uitdaging en een leerdoel / verbeterpunt. Verder gaat de leraar hem nu behandelen ´als een VWO-kind´. Dus sneller de werkjes af, en meer werkjes in de weektaak. Ik vond het een erg fijn gesprek en heb een goed gevoel bij deze leerkracht.

Huiswerk

Hij krijgt nu ook twee keer per week huiswerk. De ene keer dictee en de andere keer redactiesommen. Nu is hij twee weken op rij in dezelfde valstrik getrapt. ´Marietje heeft een stok van 10 cm. Ze haalt er 1/10e af. Hoeveel houdt ze over?´ 9 cm, dus. Niet 1. Die ene centimeter gaat er juist vanaf! Toch dat begrijpend lezen weer… Toen we hem subtiel vroegen om zijn antwoorden goed te checken, pikte hij de fout er wel meteen uit. Gelukkig heeft hij een goede leraar die hem de fijne kneepjes van het rekenen en begrijpend lezen kan uitleggen.

Hij heeft ook zijn eerste geschiedenistoets gehad. Deze toets was afgelopen dinsdag en meneer vond het een prima plan om maandagavond maar eens te gaan denken of hij er eens naar zou gaan kijken… We hadden hem uiteraard wel tijdens het weekend al een aantal keer op die toets en zijn huiswerk gewezen, maar het kwam niet aan. Uiteindelijk nog even hard gestudeerd, tijdens het ontbijt nog wat herhaald met mijn man en blijkt achteraf dat hij een ruime voldoende heeft gehaald. Eigenlijk wel jammer dat hij niet een vreselijke onvoldoende heeft gehaald. Dat was wel een mooi leermoment geweest.

Afzwemmen

Ander nieuws, ik schreef vorige keer dat Daniël in badje 4 van zwemles zit. Vorige week kwam hij thuis en vertelde dat hij mag afzwemmen over een paar weken! Ik werd helemaal week bij de gedachte dat deze fase afgesloten zou kunnen gaan worden. Dus nog even de laatste loodjes en dan is het hoofdstuk ´zwemles´ afgesloten hier in huis! Hoezee!

Dus zo kabbelt het leven van onze tiener relatief rustig voort. Hierbij laten we de ruzies tussen broer en zus maar even buiten beschouwing. Dat hoort er helaas wel een beetje bij. Het totale gebrek aan zelfbescherming bij aanvallen van Linda is wel erg vervelend. Maar dat is altijd zo geweest, helaas. Wellicht dat we daar nog hulp voor gaan vragen. Daar zal ik even over nadenken. Nu hopen dat het rustig blijft tot de herfstvakantie. Daarna zien we wel weer verder.

 

(c) Can Stock Photo / colematt

Comments are closed.

Posted in: leven met autisme
danielle

Auteur:

Daniëlle Hooghuis is moeder van twee kinderen (zoon augustus 2007, dochter januari 2010). Haar zoon is autistisch, lees meer..

Simple Share Buttons