By 31 januari 2017 Read More →

Daniël, een opsomming van autisme #autisme 80

Als je van een afstandje naar Daniël kijkt, zie je (bijna) niets aan hem. Totdat hij zich volledig op zijn gemak voelt, dan gaat hij ook in het bijzijn van anderen als een razende tekeer als hij daar behoefte aan lijkt te hebben. Dit zijn dus eigenlijk twee kanten van Daniël. En samen maken ze mijn mooie zoon. 

Wat gaat er WEL goed

  • Ja, je kan contact met hem maken.
  • Ja, hij kan (goed) praten.
  • Ja, je kan een gesprek met hem voeren.
  • Ja, hij kijkt je tegenwoordig soms aan.
  • Ja, zijn cognitieve ontwikkeling loopt “zoals het hoort”.
  • Ja, hij is goed leerbaar.
  • Ja, hij ervaart veel steun door de schema’s die we voor hem maken.
  • Ja, hij is mee geweest op jeugdkamp.
  • Ja, dat ging heel goed.
  • Ja, als hij in goeden doen is, merk je nauwelijks dat hij “anders” is.
  • Ja, hij kan echt genieten van aanraking (rugkrabbels).
  • Ja, hij vindt het prettig om bij zijn zus op de kamer te slapen.
  • Ja, hij zit goed in zijn vel.
  • Ja, hij kan goed alleen spelen.
  • Ja, hij vindt het ook leuk om samen te spelen.
  • Ja, hij kan meedoen in het fantasiespel van zijn zus.
  • Ja, hij heeft zijn eigen land “Daniëlland“.
  • Ja, hij houdt van gezelschapsspellen (deze zijn natuurlijk ook bijzonder gestructureerd).
  • Ja, hij heeft een passie voor openbaar vervoer.
  • Ja, hij heeft een goed gevoel voor humor.
  • Ja, hij kan zonder medicijnen functioneren.
  • Ja, hij proeft tegenwoordig nieuwe dingen.
  • Ja, hij blijft me verrassen met de nieuwe dingen die hij leert.
  • Ja, hij kalmeert door muziek.
  • Ja, op zijn eigen manier is hij erg empathisch.

opsomming van autisme, autisme kenmerken, wat gaat wel goed en wat niet.

En dan natuurlijk ook, wat gaat er MINDER goed?

  • Nee, hij heeft geen vrienden.
  • Nee, hij gaat niet naar regulier onderwijs.
  • Nee, hij kan niet voor zichzelf opkomen.
  • Nee, hij kan zich niet altijd goed uiten.
  • Nee, hij raakt erg van streek als de structuur lijkt weg te vallen.
  • Nee, jullie horen niet het gegil.
  • Nee, jullie horen niet het gepiep.
  • Nee, jullie horen niet het gesteun en gekreun.
  • Nee, hij kan er nauwelijks mee omgaan dat de makers van een kaartspel stickers hebben toegevoegd terwijl dat niet op de doos staat.
  • Nee, hij raakt over zijn toeren als hij ’s ochtends in bad gaat i.p.v. ’s avonds.
  • Nee, hij snapt niet dat hij zijn beren niet in andermans gezicht mag duwen.
  • Nee, hij heeft een enorm lage pijngrens.
  • Nee, hij krijgt oorpijn als hij erge stress ervaart en gilt dan het hele huis bij elkaar.
  • Nee, hij vindt het moeilijk te verkroppen dat ze op school nu pas bezig zijn met leesestafette niveau E5, terwijl hij in M6 zou moeten zitten.

Conclusie

  • Ja, de positieve dingen overheersen.
  • Ja, ik hou ontzettend veel van hem.
  • Ja, ik geniet er intens van als hij rustig en ontspannen is.
  • Ja, mijn hart huilt met hem mee als hij gespannen is en dat op zijn welbekende manier uit.
  • Ja, ik heb angst voor de toekomst.
  • Ja, het zal vast goed komen.
  • ..

Daniëlle schrijft al meer dan een jaar voor ons over haar leven met een zoon met autisme. Benieuwd naar haar andere artikelen? Je vindt ze hier.

visual: Sclera

[ssba]

Comments are closed.

Auteur:

Daniëlle Hooghuis is moeder van twee kinderen (zoon augustus 2007, dochter januari 2010). Haar zoon is autistisch, lees meer..