By 9 februari 2016 1 Comments Read More →

Recensie over De gids over autisme bij kids

Van de redactie van MoodKids kreeg ik een kopie van het boekje “De gids over autisme bij kids – 80 praktische tips” (Karin Scheffer, Scrivo media) met de vraag om hier een recensie over te schrijven. Op basis van de aankondiging verwachtte ik een uitgebreid boekwerk. Het was dus even schakelen toen bleek dat de gids een klein, dun boekje bleek te zijn…

Op de achterkant staat dat dit boekje bedoeld is als een kennismaking bij de eerste aanraking(en) met autisme. Zoals de titel van het boek al schetst, is dit boekje echt een lijst van tips. Iedere bladzijde bespreekt één tip. In de inleiding schrijft de auteur dat ze zich enkel heeft gericht op de hoofdlijnen en geen achtergronden biedt. Er zijn al veel goede boeken met achtergronden over autisme, en op dit manier lijkt de auteur een gat te willen dichten op het gebied van literatuur rondom (leven met) autisme.

Er is aan het begin een inhoudsopgave waarbij de structuur van het boekje staat. Tijdens het lezen van het boekje was ik die structuur echter kwijt. Ik kon in ieder geval de logica van de volgorde van de tips / bladzijdes niet goed volgen. Dit maakt het dus moeilijker om te gebruiken als naslagwerk. Wellicht is het een idee voor de uitgever om een index toe te voegen, waardoor je makkelijker kan zoeken.

Achterin het boekje staat wel een lijst met boeken en websites die goede en betrouwbare informatie bieden over autisme. Dit is een fijn aanknopingspunt om je verder te oriënteren in de brij van informatiebronnen die online te vinden zijn.

De inhoud van de tips varieert qua complexiteit. Sommige tips zijn heel praktisch, zoals de uitleg van een time timer en het belang van picto’s. Andere tips zijn meer beschouwend en gaan over het zelfbeeld van autistische mensen en over de verstoorde prikkelverwerking die leidt tot de typische gedragingen bij autisme. Lastig vond ik wel dat de auteur soms leek te wisselen van perspectief. Bij sommige tips spreekt ze de ouders aan, terwijl op andere momenten de informatie meer gericht leek te zijn op de ruimere omgeving.

Het is dus van belang om de juiste verwachtingen bij dit boekje te hebben. Zoals eerder genoemd is het is een soort beginnersboekje in het leven met autisme. Mensen die al enige ervaring hebben met autisme zullen nauwelijks iets nieuws lezen in dit boek. Ik kan me voorstellen dat het een prettig boekje is als je net hoort dat je een autistisch (klein)kind hebt en vol met vragen zit. Ook is het handig voor de omgeving (verdere familie, sportclubs, (ouders van) vriendjes, leraren, et cetera) als ze geïnteresseerd zijn in een korte introductie in wat autisme inhoudt.

De Gids over autisme bij kids

Karin Scheffer – Scrivo Media  – € 9,95

Bestel hier