By 16 september 2015 0 Comments Read More →

Tekeningen | #autisme 13

Onze zoon heeft een aantal hobby’s. Hij vindt het heerlijk om te lezen (Donald Duck), met voertuigen (bussen) rond te rijden en te tekenen. Hij is begonnen met tekenen toen hij op school begon. Voor die tijd had hij nog weinig interesse in de artistieke aspecten van het kinderleven. Dit haalt hij nu ruimschoots in.

Autisme en Tekenen

Als onze zoon een goed thema heeft gevonden om te tekenen, doet hij dit met verve. In zijn “treinfase” tekende hij bijvoorbeeld aan de lopende band treinwagons. Tijdens een vakantie heeft hij in een week 45 (!) treinwagons getekend. Het afgelopen jaar heeft hij zich gericht op plattegronden. Hij had van Sinterklaas vorig jaar een plattegrond van Amsterdam gekregen, waar ook de lijnbussen op staan, dus hij heeft ettelijke uren liggend op de grond doorgebracht om alle buslijnen goed te kunnen volgen. Hieruit haalde hij dan ook inspiratie om zelf te gaan tekenen.

De tekeningen van de plattegronden zijn nogal minimalistisch. Je tekent 1 grote weg en de bladzijde is gevuld. Dat wil zeggen, twee strepen voor de buitenkanten van de weg, een stippellijntje aan de binnenkant en klaar is Kees. Dit vinden wij zonde van het papier, maar het is ons tot op heden niet gelukt om hem dit aan zijn verstand te peuteren. Soms strijkt hij over zijn hart en tekent er een boompje bij, maar meestal is het massaproductie. Hierbij wordt dan een busje afgemeten dat de voertuigen wel precies op de weg passen. Massaproductie op snelheid, dus.

Inmiddels heeft hij drie schetsboeken vol met plattegronden getekend. Dit zijn niet zomaar plattegronden, maar het is een aaneengeregen stratennet geworden. De drie schetsboeken zijn op verschillende, complexe, manieren aan elkaar verbonden. Bijvoorbeeld, op een bladzijde in een schetsboek staat een kruispunt, waarbij de wegen doorlopen tot de randen van de bladzijde. Bij de rand staat dan een code. Bijvoorbeeld A23. Dat betekent dat die specifieke weg doorloopt in schetsboek A, bladzijde 23. Dus het busje wordt van de kaart gereden en rijdt verder in het andere tekenboek. Soms wordt er ook gerefereerd binnen een schetsboek, dan staat er alleen een paginanummer genoemd, zonder specificatie van het schetsboek.

Hij heeft ook een grotere plattegrond gemaakt van 6 A4’tjes die hij aan elkaar geplakt heeft. Dit is wel een volledig ingekleurd geheel geworden met straten en andere kleuren. Dus als hij gaat spelen, is de vloer meteen vol. De grote plattegrond ligt in het midden van de kamer. En ruimtelijk verdeeld over de rest van de vrije ruimte liggen de andere schetsboeken opengelegd. Volgende stap is om de volledige verzameling busjes over de vloer te verspreiden. Hij heeft dus de hele woonkamer nodig, want de bussen moeten tussen de schetsboeken kunnen manoeuvreren. Wellicht is stadsplanner een goede carrière voor onze zoon? De woonkamer is in ieder geval al volgebouwd.

[ssba]

Auteur:

Daniëlle Hooghuis is moeder van twee kinderen (zoon augustus 2007, dochter januari 2010). Haar zoon is autistisch, lees meer..