Help mijn kind heeft helemaal geen tijd (meer) voor zijn lunchtrommel

Sinds mijn oudste in groep 3 zit, krijg ik geregeld een niet zo lege trommel terug na een schooldag. De afgelopen twee schooljaren had ik daar zelden last van. Ik vermoed dat ze zichzelf de tijd niet gunt om rustig te eten en snel achter haar vriendjes aanholt, die hun boterhammen sneller kunnen opeten dan zij. Een extra uitdaging voor mij, want als moeder wil ik wel dat mijn kind voldoende eet en daarmee energie krijgt. Ik pas daarom de volgende trucjes toe.

geen tijd voor lunch

Zo voorkom je dat je kind tijd tekort komt
Sommige kinderen komen op school tijd tekort om hun hele lunchtrommel leeg te eten. Dat kan komen omdat de trommel te vol zit. Of doordat je kind snel is afgeleid. Of omdat het zichzelf, net als mijn dochter, geen tijd gunt om lekker te eten. Welke reden het ook is, jij als ouder wilt, net als ik, dat je kind voldoende energie krijgt om de rest van de dag goed door te komen op school. Toch? Een gezonde gevarieerde lunch hoort en helpt daarbij!

Hieronder daarom een aantal tips hoe je een trommel kunt vullen op zo’n manier dat je kind hopelijk wel met aandacht eet:

TIP #1: Pas de inhoud aan
Maak een gezonde lunchtrommel en een gezond 10 uurtje voor je kind, maar geef niet te veel mee! De eerste paar keer is het wellicht even uittesten, hoeveel je kind op kan. Vraag de juf of de overblijfmoeder om niets weg te gooien, zodat je bij thuiskomst ziet welke hoeveelheid en wat je kind op heeft gegeten. Pas de inhoud van je volgende trommel daarop aan.

TIP #2: Kleiner is fijner
Geef brood mee in hapklare stukken. Dat ziet er misschien wat kinderachtig uit, maar het hapt wel lekker snel weg.

TIP #3: Maak het ze gemakkelijk
Geef fruit zoals appel, mandarijn, peer, aardbeien, druiven of sinaasappel het liefst afgeschild en schoongemaakt mee in een bakje. Dat scheelt tijd en je kind kan zo meteen beginnen met eten. Tip: Zo voorkom je dat je fruit bruin wordt.

TIP #4: Eten is genieten
Kies ingrediënten die je kind ook echt lekker vind, maar varieer ook. Variëren kun je bijvoorbeeld eenvoudig doen met de extraatjes die je in de trommel stopt. De basis van de lunchtrommel is bekend en geliefd bij je kind, zodat je zeker weet dat je kind voldoende eet.

TIP #5: Praat met je kind
Ik probeer mijn dochter uit te leggen dat het belangrijk is om goed te eten. Dat je van eten energie krijgt en daarmee ook fijner en langer kunt spelen. Of het voor ons helpt? De tijd zal het leren, maar voorlopig ga ik er nog even mee door!

TIP #6: Praat met de juf of overblijfmoeder
Vraag eens na hoe het er tijdens het overblijven aan toe gaat. Hoeveel tijd heeft je kind om te eten? Hoe gaat het in de praktijk, mogen kinderen als ze het eten op hebben meteen naar buiten of moeten ze op elkaar wachten? Hoe beter je daar inzicht in hebt, hoe fijner je er op in kunt spelen! 

Posted in: Food, Dutch Bento

Auteur:

Maike richtte in 2011 samen met Eefje MoodKids op. Ze woont samen met haar vriend, dochters en honden in een schattig boerderijtje in het bos ergens op de Veluwe. Maike is een echte lekkerbek en kookt het liefste uit eigen moestuin. Maar stiekem houdt ze ook van grote stukken mooi vlees. Maike staat graag en vaak in de keuken, om te koken en te proeven. Haar kookkunsten, recepten en andere foodtalk deelt ze op haar website www.KookGewoon.nl.

Simple Share Buttons