Heb jij al een Pink Ribbon armbandje gekocht?

In de maand oktober vraagt Stichting Pink Ribbon extra aandacht -en geld- voor jonge vrouwen met borstkanker. Bij deze groep (vrouwen tot 45 jaar) is de ziekte vaak agressief, sociaal ingrijpend en is er grote kans op terugkeer in de borststreek of als uitgezaaide vorm. Met misschien wel overlijden tot gevolg. Aandacht en geld vragen, is dus nodig. Heb jij de Pink Ribbon-armbandjes al gezien bij Bruna, C&A, DA drogist, MOOI Parfumerie, Service Apotheken, Shoeby, wehkamp of op www.pinkribbon.nl/shop?

Juwelenontwerpster Bibi van der Velden heeft de armbandjes dit jaar ontworpen. Dit keer met een oog. Het staat voor het openen van mensen hun ogen. Voor bewustwording rondom borstkanker en oog voor de patiënt. Ook staat het voor het af en toe willen sluiten van de ogen; de bezinning in het leven; het zich naar binnen kunnen keren en berusting vinden.

Grote impact op sociaal en privéleven

Jonge vrouwen staan middenin het leven, met alle drukte van dien. Werk, een actief sociaal leven, ze zijn vaak de spil van een gezin met (jonge) kinderen. De impact van de diagnose borstkanker slaat bij hen en bij hun omgeving in als een bom. Wat is de impact van de ziekte op werk en sociaal leven? Het is nog maar de vraag of ze nog kinderen kunnen krijgen. En als je al kinderen hebt, hoe vertel je hen dat je ernstig ziek bent? Kun je je kinderen nog zien opgroeien? Wat gebeurt er met je relatie? Emotioneel en seksueel?

Prangende vragen waar jonge vrouwen – naast de ziekte zelf – mee moeten leren omgaan. In de wetenschap dat de ziekte ingrijpende gevolgen voor de rest van hun leven kan hebben. Jonge vrouwen die genezen zijn van borstkanker, hebben nog een leven voor zich. Maar de ingrijpende lange termijn-effecten van de behandelingen kunnen de levensverwachting en de kwaliteit van leven ongunstig beïnvloeden: vervroegde overgang, vermoeidheid, het uitblijven van lustgevoelens en cognitieve problemen (zoals concentratieproblemen).

Feiten en cijfers over borstkanker

  • in 2014 kregen 17.047 mensen de diagnose borstkanker of een voorstadium daarvan
  • 10 procent daarvan was onder de 45 jaar: 1.689 vrouwen en 8 mannen
  • 1 op de 10 borstkankerpatiënten is jonger dan 45 jaar
    • 59 procent is tussen de 40-44 jaar
    • 24 procent tussen de 35-39 jaar
    • 13 procent tussen de 30 en 34 jaar
    • 5 procent is jonger dan 30 jaar
  • De 10-jaars overleving van borstkankerpatiënten onder de 45 jaar is met 79 procent minder hoog dan die van patiënten van 45-54 jaar (85 procent) en 55-74 jaar (83 procent)Bron: cijfersoverkanker.nl

Koop een Pink Ribbon-armbandje

Steun onderzoeken en projecten op het gebied van borstkanker bij jonge vrouwen door de aanschaf van een product. Onder andere de welbekende Pink Ribbon Armband. Dit jaar wordt voor het eerst ook een limited edition van het bekende roze lintje verkocht. De Armband kost 9,99 euro. Daarvan doneer je 4,26 euro. Het lintje kost 3 euro en daarvan doneer je er 2.

Bestel ze hier!

shop_pinkribbon_nl_69796_515_PR-BannerKlein_rechts_LINTJE_2015   Pink ribbon armbandjes

Over Pink Ribbon
Stichting Pink Ribbon financiert wetenschappelijk onderzoek en projecten op het gebied van behandeling, nazorg en lange termijn effecten van borstkanker. Met als doel de juiste behandeling en optimale begeleiding én een beter en langer leven voor iedere borstkankerpatiënt.

[ssba]
Posted in: Lifestyle, Fashion

Auteur:

Nicole is eigenaar van MoodKids, getrouwd met Dennis en moeder van zoon Job (2008). Na een korte carrière als juf en bij verschillende uitgeverijen te hebben gewerkt, is ze gestart met MoodKids. Daarnaast heeft ze samen met Dennis een marketingcommunicatiebureau.