By 11 september 2014 Read More →

Mama sport! –Do’s & Don’ts Samen bewegen

Ja, het kan echt! Samen met je kind sporten. Hieronder de do’s & don’ts.

DO! Samen sporten met je kind

  • Do : Ga zwemmen! Da’s beweging voor allebei. Denk je misschien dat baby- en peuterzwemmen alleen voor de baby/peuter goed is, dan heb je het mis. Jij beweegt toch ook?
  • Do : Er zijn sportscholen die hun lessen zo plannen dat zowel de kinderen als de ouders kunnen trainen. Een groepsles op de mama’s gericht op hetzelfde tijdstip als de judoles voor kinderen bijvoorbeeld. Of een fitnessklasje, terwijl er ook een streetdanceles voor kinderen is. Daarnaast bieden veel sportclubs kinderopvang aan. Soms betaal je hier extra voor (vaak is dat niet veel) of het is zelfs gratis.
  • Do : Wandelen, rennen, naar de trimbaan, de bossen in. Gratis, lekker buiten en je bent in beweging. Zelfs achter de kinderwagen kun je een fijne work-out hebben. Dat kan met een speciale kinderwagen (met drie wielen) en je hardloopschoenen, maar flink doorstappen achter je ‘gewone kar’ zet ook al zoden aan de dijk.
  • Do : Bij een spelcomputer denk je misschien niet direct aan actief bezig zijn, maar je hebt ook spelletjes waarbij dat wél de bedoeling is. Zo zijn er verschillende dansspelletjes voor Wii en Kinect en yoga met een balanceboard dat je aansluit op de spelcomputer. Meestal kun je hier ook een wedstrijdje van maken. De computer houdt dan je vorderingen bij of je dansresultaten.
  • Do : Dans samen. Zet jullie favoriete dansmuziek op, schuif wat meubels aan de kant en leef je uit! Pak er eventueel ook sambaballen/rammelaars, repen stof en andere attributen bij. Of doe de limbodans!
  • Do : Stap op de fiets! Je hoeft niet per se ergens naartoe, maar fiets een fijne route. Of neem eens een hele andere (langere) route als je de kinderen op hebt gehaald bij school.
  • Do : Laat zien dat bewegen iets goeds is. Moedig elkaar aan, geef complimentjes.
  • Do : Neem deel aan de ‘ouder-kind-toernooien’ bij de sportclub van je kind. Jullie strijden dan samen ergens voor en je leren ook de andere ouders en kinderen kennen.

samen sporten met je kind de do and don'ts van samen bewegen

DON’T! Samen sporten met je kind

  • Don’t : Leg je kind niets op. Sporten/bewegen moet iets leuks zijn. Een beetje aansporen is natuurlijk prima. Ben jij heel competitief? Realiseer je dat dit dreigend en/of vervelend op je kind over kan komen. Als jij een beetje agressie nodig hebt tijdens je work-out, prima, maar sport dan niet met je kind samen.
  • Don’t : Laat je kind niet te ver gaan. Dus neem geen route die eigenlijk te lang is als je gaat fietsen of wandelen. Hetzelfde geldt voor oefeningen; wat oudere kinderen kunnen vaak prima simpele oefeningen doen. Bijvoorbeeld bij de trimbaan. Houd dit lekker speels en luchtig. Natuurlijk mag je op techniek letten, dat is zelfs goed. Sommige kinderen vinden dit heel leuk om te doen, maar zorg dat ze niet te ver gaan en laat ze niet met (zware) gewichten trainen.

Comments are closed.

Britt Meijs

Auteur:

Britt woont met Dennis en dochter Stevie (2011) in het Brabantse Bergeijk. Creatief bezig zijn zit er al van jongs af aan in (‘ik weet niet beter’) en op haar website deelt Britt dan ook DIY-projecten, recepten, schrijfsels en sneak peeks van opdrachten die haar, via die website, toekomen. Daarnaast geeft ze groepslessen aerobics, streetdance en yoga aan kinderen en volwassenen. Britt typeert zichzelf als ‘lichtgroen’; veel bewegen, gezond eten met zo af en toe een uitschieter en recycling/hergebruik waar kan.

Simple Share Buttons