Smart Games: Atlantis Escape [review]

Wij zijn thuis enorm fan van SmartGames. Het begon ooit bij een IQ spelletjes dat Job een aantal jaar geleden voor de vakantie van vrienden kreeg. Job vond het destijds nog best lastig, maar Dennis en ik beten ons avond na avond stuk op de puzzels. Super fanatiek (zoals altijd bij spelletjes) gingen we daarmee om. Daarna volgden er nog vele.

Ik houd van spelletjes waar je (kind) iets van leert. Spelletjes die leuk zijn, maar ook iets bijdragen aan de de ontwikkeling van een kind. Bij SmartGames worden verschillende cognitieve vaardigheden en (als je samenwerkt) altijd sociale en taalvaardigheden gestimuleerd. De spelletjes zijn (veelal) compact en daardoor makkelijk mee te nemen op vakantie of in je tas. Door de prijs van de SmartGames (tussen de 10-25 euro) is het ook een leuk cadeau voor verjaardag, kinderfeestje (met bijvoorbeeld paar kids geven) of in de schoen of met pakjesavond.

Toen PR4Kids mij benaderde of ik deze game wilde reviewen, hoefde ik dus ook niet lang na te denken. 😉

Review Smart Games Atlantis Escape

Atlantis Escape is een 3D-puzzel met 60 opdrachten en draait om het vluchten van Atlantis voordat de myhtische stad voor eeuwig onderwater verdwijnt. Je moet de kortste weg zoeken van de hoogste toren tot aan het trappetje bij de kade/haven. Je kunt het handig en makkelijk meenemen. Alle puzzelstukken en het boekje passen op het spelbord en daar doe je een deksel op.

review smartgames atlantis escape

Het spel wordt geadviseerd voor kinderen vanaf 7 jaar, maar is dus net zo leuk voor volwassenen. Je kunt de spelletjes alleen doen (wat ik dus heel fijn vind met één kind ;), maar ook samen is leuk!

Wat zit er in het spel?

In de doos vind je het spelbord, een hoge toren, 5 puzzelstukken met trappen, bruggen en tunnels, een blauwe transparant deksel en het boekje met 60 opdrachten in 5 verschillende niveaus en oplossingen.

Welke vaardigheden stimuleer je?

1. cognitieve vaardigheden

In het spel Atlantis Escape oefen je de volgende cognitieve vaardigheden:

• probleemoplossend denken
  • ruimtelijk inzicht
  • concentratie
  • flexibel denken
  • planning

2. Sociale vaardigheden en taalontwikkeling

SmartGames zijn in principe spellen voor één speler maar dat hoeft natuurlijk niet. Samen werken, samen spelen, samen nadenken kunnen perfect bij de SmartGames. Een vriendin die leerkracht is, vertelde dat ze de spelletjes ook graag in de klas gebruikt. Job en ik spelen het ook regelmatig samen. Vooral als één van ons er niet uitkomt, vragen we de ander om hulp. Als je samen speelt ontwikkel je ook taalvaardigheden. Bij de spellen voor jongere kinderen oefen je zo ruimtelijke begrippen, voorzetsels, kleuren en vormen. .

Hoe speel je het spel?

Leg het spelbord voor je neer met de twee kleine torentjes links- en rechtsboven en het trappetje rechtsonder. Plaats de toren zoals op de opdrachtkaart staat. Let even goed op of het dak en de trap goed staan. Bovenaan elke opdrachtkaart staan de kleuren torens die je mag/moet gebruiken voor de opdracht. Leg de andere apart. Naar mate het niveau stijgt, gebruik je steeds meer puzzelstukken. Het is dus de bedoeling om een weg te maken van de hoogste toren naar het trappetje rechtsonder. Je kunt alleen van verdieping veranderen door een trap te nemen en de weg moet altijd lopen via een naastliggend vierkantje (nooit diagonaal). Ook een trap kun je niet van de zijkant nemen.

Bij de moeilijkere opdrachten kun je ook stukken stapelen, mits ze op alle vlakken ondersteund worden. Oftewel er een steen onder ligt. Ook zijn er tunnels (die ik nogal eens vergeet, omdat je toch van bovenaf kijkt). Elke opdracht heeft maar één oplossing.

Wat vonden wij van SmartGames Atlantis Escape?

Ik ben elke keer weer onder de indruk wat ze aan nieuwe spelletjes bedenken. Je verwacht dat ze op een gegeven moment in herhaling vallen, maar ook deze is weer aanvullend en vernieuwend. Ik durf wel te stellen dat we redelijk in de ban zijn van het spel. Het ligt nu al een maand op de keukentafel. Als Job het niet ‘stiekem’ mee naar boven heeft genomen, om mijn ‘voorsprong’ in te halen. Want ja, wij zijn dus ook hierin competitief! Haha!

Inmiddels zijn we bij opdracht 55 en hebben we het boekje dus bijna uit. Af en toe spelen we samen. Vooral als één van ons een opdracht niet kan uitspelen. Bijzonder hoe je soms zo’n blinde vlek kan hebben. Een soort basisregel is bij ons dat je pas bij de oplossing mag kijken als de ander het heeft gezien.  Het samenspel is een leuke extra factor.

Eén kritische noot: in de Nederlandse handleiding is men één punt vergeten te vertalen/op te nemen. Dat je de vloer van het spelbord ook mag gebruiken als pad. Dus tip: lees de Engelse handleiding!

Liever kijken hoe je SmartGames Atlantis Escape speelt? Bekijk dan deze video.