Kletskaarten: voor leuke gesprekken met je kind

De naam zegt het al: heb je zin om te kletsen met kinderen, maar weet je niet waar je moet beginnen? Komt er niets beters bij je op als: ‘hoe was het op school?‘, ‘wat heb je deze week gedaan’ of ‘Hoe gaat het met je?’ Wil je met een groepje kinderen een leuk gesprek voeren waarbij ze op elkaar kunnen reageren of elkaar kunnen inspireren?

Of ben je leerkracht of mentor van een klas en wil je weten wat er zoal speelt bij je leerlingen? Wil je als ouder of coach erachter komen wat er in het kind omgaat? Welke kant hij of zij op wil? Probeer het dan eens op een creatieve of speelse manier te doen. Je kan bijvoorbeeld een Moodboard maken of het doosje kletskaarten erbij pakken of allebei.

In mijn boek Hoe houd je het gezellig thuis? wijd ik een hoofdstuk aan het maken van een Moodboard. Heel leuk om te maken met kinderen. Met plaatjes maak je gedachten en gevoelens inzichtelijk: waar kom ik vandaan? Wat voor belangrijke waarden heb ik meegekregen? Waar sta ik nu en waar wil ik naartoe? Vragen die je erbij kan stellen zijn: waar droom je van? Welk moment uit je leven zou je nog eens over willen doen? Maar ook: wat weet je over je voornaam? Wie is je vader? Wie is je moeder?

Kletskaarten

Deze vragen en nog vele anderen vind je in het doosje Kletskaarten, bedacht door Ivo Mijland en uitgegeven door uitgeverij Quirijn. In het doosje zitten 54 kaarten. Op de ene kant van een kaartje vind je een vraag en aan de andere kant een plaatje. Mooie, verrassende en inspirerende plaatjes. Op het kaartje met een ladder naar de wolken staat bijvoorbeeld: wat was je laatste droom/nachtmerrie?’ De vraag op het kaartje met een plaatje van een -levende- muis bij een muizenval met stukje kaas is: ‘Welke straf vind jij onrechtvaardig?’ Op die met een inbreker met koevoet die een huis binnengaat: ‘Omschrijf je ouderlijk huis vanaf het moment dat je de voordeur binnengaat.’

Hoe gebruik je de Kletskaarten?

Je kan de Kletskaarten individueel gebruiken, thuis en op school of in je praktijk, maar ook in een groep. Er zijn een aantal verschillende werkvormen die beschreven staan, wat bij jou of de situatie of groep past.

Een werkvorm die ik gebruik is als volgt. Ik leg, voordat een kind komt, een aantal kaartjes met het plaatje naar boven op de grond. Vervolgens laat ik het kind, als het binnen is, limonade heeft gehad en even stoom heeft afgeblazen, een plaatje uitzoeken die bij zijn of haar bui van dit moment past.

Je praat er samen over en kijkt daarna wat er op de andere kant staat. Zo had ik laatst een kind dat een plaatje van een achtbaan koos, omdat er die dag van alles was gebeurd. Hij had het idee dat hij in een achtbaan zat. De vraag op de achterkant was: ‘Waar ben je bang voor?’ Dat gaf aanleiding tot een fijn gesprek over het feit dat hij soms bang was dat het leven zo snel voorbij gaat.

Een ander kind koos een plaatje met allemaal vrolijke kinderen in zee, die elk een ander kind op zijn rug had. Met op de achterkant de vraag: ‘Wat moeten anderen doen om jou gelukkig te maken?’ Ze kon een heleboel dingen opnoemen en besloot toen om daar met haar ouders over te praten.

NB:op het doosje staat dat je het als professional kan gebruiken, maar ik vind het ook erg geschikt voor ouders.

Bestel hier:

Kletskaarten. Idee Ivo Mijland. Uitgeverij Quirijn. 23 euro