By 13 december 2017 Read More →

Met Okidootjes leer je spelenderwijs positief denken én doen

Ik ken een puber die enorm veerkrachtig is. Met bewondering kijk ik naar hem, hoe het hem steeds weer lukt om op te springen na ter neergeslagen te zijn. Hij heeft een zwaar leven gehad, met veel teleurstellingen en gedoe, onrust en weinig bescherming van volwassenen. Zijn overlevingsstrategie is dus om als een veer weer op te springen en door te gaan.

Dat wil niet altijd zeggen dat het goed gaat en ik me geen zorgen hoef te maken. Het kan ook betekenen als je dat te veel en te makkelijk doet, je niet stilstaat bij en rouwt om wat er is gebeurd. Dat je in plaats van een veer, een veertje wordt dat met de wind mee waait

Coachingkaarten Okidootjes

Misschien ken je de EigenWijsjes? Coachingkaartjes om positief te leren denken? Vast wel, want er zijn er duizenden van verkocht en ze worden veel gebruikt in kindercoachpraktijken, maar ook thuis en in de klas. Het zijn kaartjes met spreuken als: Ik mag anders zijn! Of Ik ga met jou om zoals ik wil dat je met mij omgaat! etcetera. Die kaartjes geven een kind zelfvertrouwen en een steuntje in de rug. Sommige leerkrachten laten hun leerlingen er dagelijks één uit een mandje halen en dat kaartje kan hen die dag helpen.

De co-auteur van de EigenWijsjes, Lo van Beers heeft nu een nieuwe set kaartjes mede-ontwikkeld: Okidootjes. Je raadt het vast al. Die ontwikkelen veerkracht.

Met Okidootjes versterk je je veerkracht

Laten we beginnen met de uitleg wat veerkracht is. Volgens de auteurs van de Okidootjes is veerkracht het vermogen om flexibel te reageren als je uit balans bent gebracht. Met veerkracht sta je stevig in je schoenen. Je bent in staat om je aan te passen en positief om te gaan met veranderingen en andere stressvolle situaties. Na tegenslag herstel je jezelf om daarna weer doelgericht verder te kunnen gaan.

De Okidootjes zijn coachingkaarten met op iedere kaart een sterke gedachte met daaronder een specifiek kenmerk van veerkracht. De Okidootjes zijn samengesteld op basis van diverse wetenschappelijke studies over de belangrijkste kenmerken van veerkracht. In totaal zijn dit 51 bouwstenen (3x 17 kenmerken) die je kunt gebruiken in alledaagse situaties om veerkracht mee op te bouwen.

Met dit spel leert je kind (of jijzelf) spelenderwijs positief te denken én doen. Met de Okidootjes:

• ontdekt je kind hoe je een positieve focus ontwikkelt;
  • leer je hoe je om kunt gaan met verandering, tegenslag en andere stressvolle situaties;
  • leer je oplossings- en doelgericht denken, zodat je zelfvertrouwen en daadkracht krijgt.

Het is een fijn spel en ik heb het al met een paar kinderen in mijn praktijk gespeeld. Er zijn meerdere spelvormen en die worden uitgelegd bij het spel, maar je kan er ook alles over vinden op de website: www.okidootjes.nl

Review Okidootjes, in de praktijk

Ik speelde het onder andere met een jongen (gemakshalve noem ik hem even Sander) die het zwaar had op school. Sander moest veel moeite doen om zich te concentreren en bij de les te blijven en hij vond zichzelf nogal dom. De motivatie om zijn huiswerk te doen ontbrak en hij had zich er min of meer bij neergelegd dat het met hem niets zou worden. We hebben zelf een spelvorm bedacht met één speler (dat was hij dus). Er worden bij het spel vier verschillende spelvormen beschreven. Wij hebben er een eigen draai aan gegeven.

Samen met Sander heb ik gekeken naar zijn top drie: wat kan ik en wat doe ik al?

Hij koos 3 thema’s uit de onderstaande zes:

• autonomie,
  • positieve focus,
  • zelfcontrole,
  • daadkracht,
  • sociaal contact
  • zelfzorg

Sander koos: daadkracht, positieve focus en sociaal contact.

De thema’s zijn onderverdeeld in verschillende specifieke kenmerken van veerkracht. Bijvoorbeeld bij het thema daadkracht is een kenmerk ‘doelgericht‘  en bij sociaal contact is een kenmerk ‘communiceren‘. Daarbij horen kaartjes met sterke gedachten als: ik zie de uitdaging én ik ga ervoor of ik kan praten over wat ik denk en wat ik voel.

Wat helpt je wel!

Bij elk kenmerk horen meerdere sterke gedachten en samen met hem besprak ik welke gedachten hem het meest aanspraken en die hem zouden helpen om wél huiswerk te gaan maken en zichzelf aan te moedigen. Als eerste koos hij: Ik weet wat ik wil. We zijn toen gaan kijken hoe hem dat zou helpen om huiswerk te maken. Sander wist zeker dat hij over wilde gaan en zijn best daarvoor te gaan doen.

Met vragen als: “Waar ben je al tevreden over?” en “Heb je hierbij hulp nodig? En zo ja, van wie?” konden we verdieping aanbrengen. Daarna koos hij voor de gedachte: ik maak een plan en voer het uit! Ik vroeg hem: “Is het je al eens gelukt om wél huiswerk te maken? En wat deed je dan? Hoe pakte je dat aan? En kan je dat vaker doen?” kreeg hij inzicht en idee hoe hij dat plan zou gaan maken en uitvoeren.

Uiteindelijk kwam hij met drie tips voor zichzelf: Ik kan altijd een oplossing vinden, ik weet wat ik wil, en ik kan duidelijk zeggen wat ik bedoel. Dat was weer een goede aanmoediging om ermee aan de slag te gaan en zelfvertrouwen op te bouwen. Hij ging vol goede moed naar huis.

Bestellen? Of meer informatie? Check www.okidootjes.nl

Winnaar Okidootjes

Lijkt het jou ook leuk om met de coachingkaarten Okidootjes aan de slag te gaan? Dat kan! We mogen van uitgeverij Dubbelzes een set weggeven. En de winnaar is: