By 18 oktober 2017 Read More →

Taart is dé perfecte manier om te onderzoeken of wat je denkt klopt

Ik had laatst een meisje in mijn praktijk die nogal streng was voor zichzelf. Dat zie je vaak bij 4e groepers. Die denken dat je alles in één keer goed moet doen op school en als dat niet lukt, dan ligt dat aan hen.

Belangrijk is het dan om allereerst uit te leggen dat kinderen op school zijn om te leren en dat ze juist fouten mogen en moeten maken.

Onderzoeken of het klopt.

Het meisje vertelde dat ze altijd de enige was die haar werk niet af kreeg. Toen ben ik samen met haar gaan onderzoeken hoe ze dat zo zeker wist. Welk werk kreeg ze niet af? Eigenlijk alleen bij sommen maken. Dus ander werk wel. Dat gaf al lucht. Daarna zijn we gaan kijken in de klas: is zij echt de enige in de klas of zijn er meer kinderen die hun werk niet afkrijgen? Van een aantal wist ze het niet. Toen ze goed ging nadenken kon ze zo al zes namen opnoemen van kinderen die ook hun rekenwerk niet altijd af hadden. Pffff, dus zij was niet de enige.

Teken een taart

Vervolgens vroeg ik haar om een mooie ronde taart te tekenen. En gaf haar een aantal opdrachten. De onderstaande leuke werkvorm heb ik uit het boek: Het nieuwe leefboek voor kinderen. Meer tips voor iedereen om het leven nóg leuker te maken. Theo Legters. Uitgeverij Panta Rhei.

1. Denk eens aan de laatste keer dat je je werk niet af kreeg.

2. Schrijf op de rand van de taart waar het om ging. Schrijf in die cirkel IK.

3. Je ziet nu het probleem met de dader IK. Klopt het met wat je bedacht had? Ligt het alleen aan jou als je je werk niet af hebt?

4. Nu ga je de taart in tweeën snijden. En trek je een rechte lijn van onderaan tot bovenaan de taart.

5. Was er niets of niemand die er ook een beetje schuld aan had dat jij je werk niet af kreeg, net als jij? Denk net zolang na tot je iets of iemand hebt gevonden en schrijf de naam in de andere helft van de taart. Dat meisje schreef op dat er veel kinderen lawaai maken in de klas was waardoor ze zich niet kan concentreren.

 

6. Trek nu een lijn van links naar rechts in de taart. Span je in en bedenk nog twee namen van personen of dingen die meegewerkt hebben aan jouw probleem, zet die in de andere vakken. Het meisje noemde de juf die de klas uitliep, en dat er te veel sommen gemaakt moesten worden. Dat luchtte al op!

7. Het kan zijn dat je nog meer namen hebt gevonden, trek dan nog meer lijnen en zet de namen in de lege vakjes.

8. Nu zie je dat als jij een taart vult met je naam: welke ramp of probleem ook, het is nooit de schuld van iemand alleen.

Ik zag het meisje zichtbaar ontspannen en ze ging na de coaching huppelend naar huis. De volgende keer ga ik met het meisje van haar rode (niet-helpende), groene (helpende gedachten) maken.

Zou jij deze methode ook toepassen thuis? Laat het ons weten op Facebook.

Bestel hier

Het nieuwe leefboek voor kinderen. Meer tips voor iedereen om het leven nóg leuker te maken. Theo Legters. Uitgeverij Panta Rhei – 14,50 euro

[ssba]

Comments are closed.

Posted in: Opvoeden

Auteur:

Charlotte Borggreve is naast moeder van drie ook orthopedagoge en kinder- en jongerencoach en heeft een eigen praktijk in Amsterdam Centrum.