Huiswerk maken is een dingetje hier thuis
Onze Job is dit schooljaar gestart in groep 6. Kan het soms niet geloven. Wat gaat het toch ongelooflijk hard! In de bovenbouw krijgt hij wat vaker huiswerk mee. Vorig jaar kreeg hij al af en toe huiswerk mee voor wereldoriëntatie (aardrijkskunde en geschiedenis). Deze week kwam het eerste taal oefenblad al mee.
En direct begon de bekende discussie al weer. Job kwam met een mokkend gezicht binnen, knalde het werkblad op tafel en riep met enige gevoel voor dramatiek ‘ huiswerk is echt een vernedering’. Dennis en ik schoten allebei in de lach (vast niet pedagogisch verantwoord), maar het kwam uit zijn tenen. En ik snapte ook meteen dat extra oefenblad.. 😉
Ik zie er wel een beetje tegenop; die bovenbouw. Wij hebben een kind dat school vooral leuk vindt om gezellig met zijn juffen te kleppen, zijn vrienden te ontmoeten en te spelen op het schoolplein. Dat leren is (voor hem) eigenlijk maar bijzaak. Onze zoon blijft standvastig volhouden dat hij na groep 8 van school afgaat om vrachtwagenchauffeur te worden. Die bij onze opmerking dat je dan toch echt 18 jaar moet zijn (nog los van de leerplicht), roept dat hij bij onze buurman (met een garage) gaat werken. En anders wel vlogger wordt..
Huiswerk maken is een dingetje
Job is een jonge leerling. Hij is van augustus en de school waarop hij zit, besteed vrij veel aandacht aan cognitieve kennis. Achteraf misschien voor hem niet altijd de beste keuze. Er is immers meer in het leven dan alleen kennis. Aan de andere kant: hij heeft het er enorm naar zijn zin en een beetje structuur in het leven leren, is nog zo gek niet. Als je straks in loondienst gaat, zul je je ook moeten aanpassen.
Maar goed, dat huiswerk maken is hier dus wel een dingetje. Het begint al dat hij er zelf aan moet denken om het werkblad uit zijn postvak te halen. Daarna moet hij plannen wanneer hij gaat leren. En tot slot is een beetje concentratie en een goede werkhouding ook wel handig. Vorig jaar hadden we regelmatig de situatie dat hij om 19.00 uur in paniek riep dat hij de dag erop een toets had. Dat gekreukelde blad werd ergens onderuit een tas gehaald en dan moest er nog gestampt worden.
Na de vierde keer was ik er klaar mee. Als dit zo doorgaat, zit ik tot zijn 18e naast hem zijn huiswerk te maken. Tijd voor een goed gesprek!
We hebben duidelijk aangegeven dat hij zelf verantwoordelijk is voor zijn huiswerk. Dat hij er zelf aan moet denken dat hij de bladen uit zijn postvak mee naar huis neemt. Dat hij bij ons moet aangeven wanneer hij een toets heeft. Dat wij hem willen helpen met plannen. Omdat we weten wanneer hij voetbaltraining, musicalclub, speelafspraakjes of verjaardagsfeestjes heeft.
Betere werkhouding aanleren
Boven Jobs bureau hangt deze visual. Het zijn dierenkaartjes uit het boek van Charlotte en de 4 stappen zijn gebaseerd op de zelf-instructiemethode van Meichenbaum. Het geeft Job houvast bij het maken van zijn werk. Wij hebben gezocht naar de manier die het beste bij ons past aan de hand van de tips uit het het (hand)boek ‘Hoe houd je het gezellig thuis‘ van ‘onze’ kindercoach Charlotte. En ietwat uitgebreid met wat dingen die hier extra nodig waren. Dit zijn de dingen die voor ons het beste werkten bij de kaartjes.
Misschien heb jij of je kind er ook iets aan?
1.Wat moet ik doen?
a# Wat moet er gebeuren!
Ga samen met je kind na wat er precies bedoeld/gevraagd wordt, maar laat het zoveel mogelijk zelf uitzoeken hoe het werk gedaan moet worden en hoe het zelf aan het werk kan gaan. Leer je kind om de vraag zorgvuldig te lezen. Bespreek samen hoeveel tijd er nodig is, of het moeilijk is en vraag hoe je kunt helpen, zonder het over te nemen.
b# Leer je kind plannen
Een week klinkt voor een 8-jarige als lang. Maar als die gevuld is met school, voetbaltrainingen, wedstrijden, speelafspraakjes en kinderfeestjes is die zo voorbij. Help je kind met plannen. Gebruik een weekplanner. Of maak die zelf. Help zeker als ze nog wat jonger zijn met plannen. Wij hebben ervaren dat door rustig de week door te nemen, hem zelf aan te laten geven wanneer het handig zou zijn, er minder strijd is. Deze week resulteerde dat al in het direct maken van het huiswerk. Joehoe!
2. Hoe ga ik het doen?
a# Geef geen pasklare antwoorden
Als je kind vraagt: ‘hoe moet ik het doen’, stel dan de wedervraag ‘ hoe denk jij dat het moet’. Geef zelf geen pasklaar antwoord, maar laat je kind het zelf uitzoeken met wat aanmoediging van jou.
b# Wat is de beste leerstijl
Ga samen met je kind op zoek naar de beste leerstijl voor je kind. Ga daarbij ook na wat voor jou vroeger het beste werkte en waarom. Kijk samen of het maken van een schema of samenvatting helpt. Kijk ook vorig huiswerk na om na te gaan of de manier waarop je kind het heeft aangepakt goed is, of het nog aanpassing nodig heeft. Zoek naar onthoudtrucjes.
Er staan online diverse test waarmee je kunt onderzoeken welke leerstijl bij je kunt past. Bijvoorbeeld bij 123test.nl
3. Ik doe mijn werk.
a# De beste plek
We zijn even op zoek geweest naar de beste plek om huiswerk te maken en dat is voor hem -net zoals bij mij- op een rustig plekje qua geluid, maar ook qua prikkels. Werkt hij aan de keukentafel of bij mij op kantoor, dan wordt elk gesprek gevolgd. Op zijn kamer was speelgoed een grote afleider. Inmiddels hebben we aan zijn bureau een plekje gecreëerd waar hij rustig kan werken. We hebben er een grote plastic placemat neergelegd en een bureaulamp.
4. Ik kijk mijn werk na.
a# Maken en controleren
Waar wij vooral tegenaan liepen, was dat Job vaak te snel en daardoor slordig werkt. Zijn vorige juf heeft dat ook al eens aangegeven. Job wil niet de laatste zijn, werkt daardoor (te) snel en leest daardoor bijvoorbeeld de opdracht niet goed. Zo zonde, want hij begrijpt de materie vaak wel. Door hem de rust te geven om dit te doen
b# Nakijken en overhoren
Leer je kind om naslagwerken te gebruiken of op te zoeken of dingen kloppen. Overhoor pas als het eerst echt alles heeft geleerd.
Hoe gaat huiswerk maken bij jullie? Ook een strijd? Of juist een kind wat binnen een dag alles af heeft? Praat mee op Facebook.
[ssba]
Auteur: Nicole Gorseling
Nicole is eigenaar van MoodKids, getrouwd met Dennis en moeder van zoon Job (2008). Na een korte carrière als juf en bij verschillende uitgeverijen te hebben gewerkt, is ze gestart met MoodKids. Daarnaast heeft ze samen met Dennis een marketingcommunicatiebureau.