Klokhuis start met televisieserie over scheiden
Jaarlijks krijgen 70.000 kinderen in Nederland te horen dat hun ouders uit elkaar gaan. Een heftige gebeurtenis, waar de meeste kinderen het erg moeilijk vinden om over te praten.
Prachtig dus dat Het Klokhuis dit onderwerp bespreek wil maken. Aanstaande donderdag 19 januari starten ze namelijk met een vierdelige serie over scheiden, gepresenteerd door Maurice Lede en Nienke de la Rive Box.
Televisieserie over scheiden
Eindelijk een televisieprogramma over scheiden gericht op kinderen. Want waarom komen kinderen zo weinig aan het woord over één van de meest ingrijpende gebeurtenissen in hun leven? Volgens deskundigen en hulpverleners vinden de meeste kinderen het moeilijk over hun gevoelens omtrent de scheiding van hun ouders te praten. Het is te emotioneel, ze schamen zich ervoor of houden hun mond omdat ze hun ouders er niet mee willen belasten. Daardoor blijven veel kinderen met hun verdriet en andere emoties rondlopen.
Waarom is een scheiding vaak zo heftig voor kinderen, ook al doen ouders nog zo hun best alles zo goed mogelijk te laten verlopen? Hoe is het om als kind een vechtscheiding mee te maken? Wat is de rol van de rechtbank bij een scheiding? Waar kun je hulp vinden bij een scheiding en helpt die hulp ook? In de serie ‘Het Klokhuis over scheiden’ vertellen kinderen openhartig over de scheiding van hun ouders en hoe ze zich daarover voelen.
Vanaf 19 januari t/m 9 februari elke donderdag om 18.23 uur op NPO Zapp
Ook website
Het Klokhuis vindt het belangrijk dat de stem en gevoelens van kinderen gehoord kunnen worden. Daarom lanceren we bij de serie www.ikdurfniettezeggendat.nl, een laagdrempelige website waarop kinderen anoniem hun gevoelens en gedachten kwijt kunnen in een persoonlijke boodschap, en kunnen lezen hoe andere kinderen zich voelen als hun ouders gaan scheiden.
Meer informatie: www.hetklokhuis.nl/scheiden
Auteur: Nicole Gorseling
Nicole is eigenaar van MoodKids, getrouwd met Dennis en moeder van zoon Job (2008). Na een korte carrière als juf en bij verschillende uitgeverijen te hebben gewerkt, is ze gestart met MoodKids. Daarnaast heeft ze samen met Dennis een marketingcommunicatiebureau.