By 16 december 2016 Read More →

Handige vaardigheden leer je met muziek en toneel

Maakt het horen van klassieke muziek baby’s intelligenter? Nee, dat is een mythe. Dat werd in 1993 de wereld in geholpen en aangetoond door een onderzoek bij studenten.

Later bleek dat dat onderzoek niet herhaald kon worden, maar dat de mythe hardnekkig stand bleef houden. Peuters scoren wel iets hoger bij cognitieve tests dan hun leeftijdsgenootjes als ze even daarvoor kinderliedjes hebben gehoord. Maar men schrijft dat toe aan een betere stemming na het horen van een leuk liedje. Dus met muziek afspelen, bevorder je de hersenontwikkeling van je kind niet.

Belang muziek en toneel voor kinderen

Maar het kind zelf muziek laten maken bevordert wel aan muziek gerelateerde vermogens, zoals gevoel voor ritme, klank, oefenen, doorzetten et cetera. Voor het bespelen van een instrument heb je goede goede motoriek nodig. Je moet goed kunnen luisteren om te horen of de muziek juist gespeeld wordt en goed klinkt. En om de muzieknoten te kunnen lezen en het instrument te kunnen bespelen moet je ook goed kunnen kijken. Zo worden verbindingen in de hersenen tussen de motorische en zintuiglijke gebieden gestimuleerd. Als je muziek maakt samen met anderen, leer je samen werken en spelen en rekening met elkaar houden.

Je kan vanaf een jaar of drie beginnen met je kind een instrument te leren spelen. Op internet zijn leuke filmpjes van kinderen van die leeftijd die al heel mooi kunnen spelen. Slimmer wordt je kind er niet van maar het krijgt toegang tot muziek op een dieper niveau en kan bijdragen aan levenslange liefde voor muziek.

boek charlotte

 

Ook voor verlegen kinderen

Uit onderzoek blijkt wel dat toneellessen kinderen slimmer maakt. Dat komt omdat ze daar aanpassingsvermogen en andere sociale vaardigheden leren. Door weloverwogen te oefenen om andere karakters uit te beelden, worden die hersengebieden verbeterd waar dagelijkse sociale interacties bij betrokken zijn. Dus het je inleven in een rol, maakt dat je andere karakters en andere mensen beter begrijpt en aanvoelt. Dat is handig en fijn!

Ook is het goed om te ervaren wat je stem, je mimiek, je emoties en je lichaam allemaal kunnen en wat dat voor effect heeft. Verlegen kinderen leren zich beter uiten en op de voorgrond treden. Elk kind leert zich een plaats in de groep te verwerven. Het leert ze een houding te geven en zich te uiten.

Jammer dat op de meeste scholen muziek en toneel nauwelijks worden onderwezen. Mijn kinderen speelden alleen toneel in groep 8 bij de eindmusical. Toen werd alles uit de kast getrokken en dat was een enorme ervaring! Ik had graag gezien dat dit vaker gebeurd zou zijn op school. Op mijn dorpsschooltje, waar verder niets gebeurde behalve heel saai lesgeven en verschrikkelijke handwerklessen met geroeste breipennen, werd elk jaar met Sinterklaas een toneelstuk opgevoerd door de leerlingen. Voor mij was dat het hoogtepunt van het jaar.

Talent en plezier

Muziekles werd door mijn ouders geregeld, want dat kregen we niet op school (wel lauwe schoolmelk! 😉 ). Blokfluit vond ik geweldig, omdat je daarmee meteen in een orkest terecht kwam, maar piano was een foute keus omdat de leraar heel saai was en naast mij in slaap viel. De leraar daarna was zo mogelijk nóg saaier en verpestte voorgoed de zin in pianospelen. Muziek leren maken heeft met talent te maken maar nog belangrijker, met een goede leraar of lerares. En ouders die je het plezier van muziek bijbrengen.

Muziek leren maken vraagt ook om concentratie, het vermogen de aandacht te richten en doorzettingsvermogen. Vooral in het begin, wanneer het spelen nog niet zo goed lukt, kan het best wat van kinderen vragen om door te gaan met de lessen. En wanneer het op een gegeven moment lukt om een stuk muziek te spelen, is dat natuurlijk ook heel goed voor het zelfvertrouwen.

Je kind dwingen tot muziek maken heeft geen zin. Wel kan je afspreken dat het een instrument kiest en dan wel een jaar (of half jaar, ligt aan de leeftijd) volmaakt. Maar geef het de kans om een ander instrument te kiezen als de eerste keus niet bevalt. Ik ben van blokfluit naar piano, naar dwarsfluit naar gitaar gegaan. Ondanks dat ik uit een muzikale familie kwam, heb ik geen talent, maar vind het heel leuk om wat liedjes op mijn gitaar te spelen en daarbij te zingen. Je wordt er blij en vrolijk van.

Comments are closed.

Posted in: Opvoeden
Charlotte Borggreve

Auteur:

Charlotte Borggreve is naast moeder van drie ook orthopedagoge en kinder- en jongerencoach en heeft een eigen praktijk in Amsterdam Centrum.

Simple Share Buttons