Ouders van kinderen mét manieren krijgen korting!

Half augustus lanceerde actiegroep ‘No kids allowed‘ een (enigszins knullige) website en Facebookpagina. Het doel: kindvrije horeca in kaart brengen. Direct ontstond er een levendige discussie over tafelmanieren en opvoeding. Voornamelijk tussen mensen met kinderen en mensen zonder kinderen. Zoals de meeste discussies online, werd de toon hard en grimmig. Wat jammer toch!

Etiquette aan tafel vind ik belangrijk. Je kinderen leren rekening te houden met anderen, lijkt me ook een essentieel onderdeel van de opvoeding. En ja, ook ik irriteer me weleens aan de kinderen van anderen. Dat deed ik al toen ik nog geen kinderen had. Nu ik wel een kind heb, nog steeds. Net zoals anderen zich vast ook weleens irriteren aan mijn kind. Laten we er vanuit gaan dat iedereen zijn best doet.

De slogan ‘Van sterrenrestaurant tot shoarmatent je komt er pas in als je 12-plus bent’ van No Kids Allowed is natuurlijk olie op het vuur gooien. Ik ben benieuwd hoeveel shoarmatenten en snackbars zo’n verbod gaan invoeren. Na de Twitter- en Facebook-timeline doorgespit te hebben, ben ik nog niet veel kindvrije horeca tegengekomen. Zouden er echt horecagelegenheden zijn die kinderen weigeren?

Zou dit niet gewoon een beweging zijn, die de ‘hedendaagse-kinderen-worden-niet-goed-opgevoed-discussie’ weer wil aanslingeren? En duikt de media hier niet gewoon op vanwege komkommertijd? Dan vind ik onderstaande Canadese restaurant een stuk sympathieker.

Tegenbeweging no kids allowed?

tafelmanieren kinderen, tegenbeweging no kids allowed

foto: looseONtheGoose via Reddit

Op Facebook kwam ik een bericht tegen van USA Today (mei 2014) waar een restaurant korting biedt aan ouders met kinderen die zich goed hebben gedragen tijdens hun restaurantbezoek. Het was slechts eenmalig voor Moederdag vorig jaar, maar ik vond het een erg sympathiek idee. Ik hou van ‘omdenken‘. 😉

Welke horecagelegenheden durven?

[ssba]
Posted in: Opvoeden

Auteur:

Nicole is eigenaar van MoodKids, getrouwd met Dennis en moeder van zoon Job (2008). Na een korte carrière als juf en bij verschillende uitgeverijen te hebben gewerkt, is ze gestart met MoodKids. Daarnaast heeft ze samen met Dennis een marketingcommunicatiebureau.