Zo voorkom je huishoudstress
Hoe zit het bij jullie? Zijn alle huishoudelijke taken eerlijk verdeeld? Of is het een wekelijks strijdpunt? Vaak is het zo dat stellen niet op een lijn liggen over de uit te voeren taken. Hij heeft zijn werk en z’n hobby’s. Maar hé! Jij hebt ook je werk, de kinderen en vrije tijd etcetera. Iemand moet het huishouden doen, maar wie?
Huishoudstress voorkomen?
Kijk eerst hoe vaak bepaalde huishoudelijke klusjes gedaan moeten worden. Maak vervolgens een schema en verdeel de taken.
Hoe kom je er achter hoe vaak iets moet gebeuren?
Er zijn hele schema’s hoe vaak je dingen in je huis moet schoonmaken. Wil je er een paar weten? Hier komen de meest voor de hand liggende klussen:
- stofzuigen – 1x per week
- dweilen – 1x per week
- toilet reinigen – 1x per week
- vochtig stof afnemen – 2x per maand
- stof afnemen – 1x per maand
- koelkast reinigen – 1x per maand
- wandtegels toilet zemen – 1x per maand
- ramen zemen – 1x per maand
- magnetron/oven reinigen – 6x per jaar
Dit zijn een aantal huishoudelijke klusjes waar deze frequentie als minimum wordt gegeven. Per huishouden kunnen de meningen daar over verschillen. Bij mij, met drie kinderen waarvan er een dagelijks de zandbak van school mee naar huis neemt, is één keer per week stofzuigen niet voldoende.
Wil je een huishoudschema dat past bij je gezin en waar jij en je partner zich goed bij voelen? Ga dan een keer samen aan tafel zitten en maak je eigen schema.
Zo maak je een huishoudschema dat bij je past:
- Maak een lijst met huishoudklusjes in jullie huis.
- Zet bij elk klusje wat de minimale frequentie is van doen (jullie zijn het er bijvoorbeeld over eens dat minstens één keer per week de keuken gedweild moet worden).
- Plan de momenten in van de overeengekomen klusjes.
- Verdeel de taken. Kijk daarbij ook naar hoeveel jullie ieder werken en waar de één een hekel aan heeft, kan de ander geen probleem vinden.
- Vergeet ook de minder voorkomende taken niet zoals: vriezer ontdooien, deuren schoonmaken, gordijnen wassen et cetera.
Jullie hebben nu op een rijtje wat, wanneer en hoe vaak een klusje gedaan moet worden. Vindt één van jullie beiden uiteindelijk dat een klus vaker moet? Dan is die klus van degene die vindt dat het gedaan moet worden.
Zo, nu kun je de eeuwige huishoudstrijdbijl weer begraven… 🙂
Auteur: Lianne van den Hombergh
Lianne is professional organizer en opvoedcoach en helpt in die hoedanigheid druk bezette gezinnen het overzicht terug te krijgen in hun huis, huishouden en opvoeding. Lees verder ...