By 31 maart 2018 Read More →

‘Trip down memory gamelane’ in Bonami SpelComputer Museum Zwolle

Een aanradertje voor het (volgens de weersvoorspellingen druilerige) paasweekend? Ga eens met je kind(eren) naar het Bonami SpelComputer Museum in Zwolle. Gokje? Het zal voor zowel jong als oud een ‘trip down memory gamelane’ worden. Onlangs was ik er samen met Job. Sindsdien zit de app van Pong bijna vastgebeiteld in z’n Kurio-tablet. Een verslag van onze speurtocht door de geschiedenis van de computerspelletjes.

In het Bonami Spelcomputer worden op gezette tijden gratis rondleidingen aan gezelschappen gegeven. Daarbij zijn er op meer dan tweehonderd plekken spelletjes uit te proberen. Let the games begin!

Omdat we met z’n tweeën zijn, gaan we na een mooie introductie van een medewerker zelf aan de wandel. En wandelen; wow, dát kan daar. In dit enorme gangenstelsel met apparatuur aan weerszijden, kunnen aardig wat stappen geteld worden. We lopen als het ware door de geschiedenis van de spelcomputerwereld. Het Bonami SpelComputer Museum heeft een enorme collectie computers, spelcomputers, arcadekasten en flipperkasten.

Bonami SpelComputer Museum Zwolle

Op een oppervlakte van 3.000 vierkante meter staan ze chronologisch opgesteld. Zo komen we als eerste uit bij één van de eerste computerspelletjes ooit: Pong. U weet wel: één balletje, twee witte balkjes die heen en weer kunnen om het balletje tegen te houden. Wanneer dat niet lukt, dan krijgt de tegenstander een punt. Voor we het weten, turen we samen naar het scherm en flitsen de beide balkjes van boven naar beneden. Alles om dat balletje maar het mooiste effect mee te geven, zodat de tegenstander kansloos is. Ja, het blijkt nog altijd enorm verslavend. Toch blijkt dat ik vooral goed kan uitleggen hoe het gespeeld moet worden, want zodra Job de draaiknop (premature variant van een joystick) vast heeft, staat de teller bij hem in no time op 15. Game. Over.

Tip voor een uitje tijdens de paasdagen? Het Bonami SpelComputer Museum in Zwolle zorgt voor de nodige uren van interactief vertier. Niet alleen leuk voor de jongsten onder ons, maar ook voor jou als ouder! Het is een ‘trip down memory gamelane’. Wij bezochten het museum en schreven een review.

Het blijft niet bij één Pong-spelcomputer trouwens. Verzamelaar René Lips heeft momenteel zijn complete verzameling van Pong-computers aan het Bonami SpelComputer Museum uitgeleend. Lips verzamelt al 20 jaar Pong-spelcomputers. Zijn indrukwekkende collectie is een meerwaarde van dit museum.

Videopac G7000 in museum van spelcomputers

Over verzameling gesproken. Afgelopen februari ging er ook nog een nieuwe tentoonstelling van start. Gameverzamelaar Bas Kornalijnslijper toont er zijn unieke Philips Videopac-collectie die eind jaren zeventig, begin jaren tachtig uitkwam. Heel eerlijk? Toen ik die collectie zag, flitsten mijn gedachten als soort van teletijdmachine naar het slaapkamertje van mijn beste vriendje. Bliep bliep, bliep-bliep…

We zullen een jaar of 7 à 8 geweest zijn toen hij zijn Videopac G7000 spelcomputer (eigenlijk een tegenhanger van de Atari spelcomputer) had gekregen. De welbekende gamecassettes met het handvat klikte je in het apparaat, je linkte de spelcomputer vervolgens aan een televisie en de speelmiddag kon beginnen. Indertijd konden we het spelletje nummero 38 genaamd Munchkin (Philips’ variant op PacMan) uren achtereen spelen. Terug naar het heden. Naar 2018, plaats Zwolle, straat Westerlaan. Hier blijkt dat er ruim 30 verschillende Videopac spelcomputers opgesteld staan in het museum. De meeste zijn afkomstig uit zijn privécollectie. Kornalijnslijper heeft ook een unieke gameverzameling opgebouwd. Ruim 500 à 600 Videopac-games zijn in Zwolle te zien. Waaronder een serie zeldzame Braziliaanse spellen. Leuk om te weten? Op Tweede Paasdag is de verzamelaar zelf aanwezig om toe te lichten wat er allemaal te zien is. Natuurlijk zijn de spelcomputers ook zelf te bespelen.

Handcomputertjes, ken je ze nog?

Na deze collectie leidden de gangen automatisch naar computerspelletjes die jonger van leeftijd waren. Super Mario Bros., Dorodon, Donkey Kong, Duke Nukem, Doom, GTA, Nintendo Switch, SNES Classic Mini: you name it, zij hebben het. Er is zelfs een hele etalage gewijd aan de Mini Arcade handcomputertjes. Die blauwe met die onderzeeboot moet nog ergens bij mij op zolder liggen. Ik ga hem toch maar eens opzoeken.

Bonami heeft eveneens een themaplein van 250 vierkante meter groot. Dat staat momenteel in het teken van de slogan ‘Let’s Play Together’. Wanneer we daar zo ongeveer alles uitgeprobeerd hebben, rest er nog een glaasje fris en een speurtocht langs alle te verkopen spelletjes en andere snuisterijen. Natuurlijk: als het binnenactiviteiten betreft zijn de aloude bordspellen aan de keukentafel erg leuk. Maar zo’n spelcomputermuseum zorgt zeker ook voor de nodige uren van interactief vertier.

Openingstijden – EntreeprijzenAdres & ParkerenWebsite