By 3 december 2014 Read More →

Ik wil het leven voor mensen hier mooier maken

Emigreren. Jaren achtereen hadden Renske de Gee en haar man er al gesprekken over. Vier jaar geleden hakten ze de knoop door: met een zak spaargeld ging het stel letterlijk een avontuur tegemoet. Inmiddels runt Renske vanuit de Thaise stad Chiang Mai een succesvolle webwinkel die nauw samenwerkt met de lokale bevolking aldaar. Daarbij wordt 10 procent van de opbrengst geschonken aan diverse goede doelen. Een interview over de bijzondere succesformule van KiddyColors.

“Waarom emigreren? We wilden minder stress en minder gehaastheid in ons leven”, begint Renske te vertellen. “Na een backpackreis van een paar maanden door Thailand waren we enorm gegrepen door dat land. Als we dan ergens naartoe zouden emigreren, dan moest dat Thailand worden, zo enthousiasmeerden we elkaar.” Vage plannen werden concrete ideeën en in 2010 is de grote stap gezet. Samen met hun jonge kinderen Thijs (nu 6 jaar) en Lieke (nu 4 jaar) verhuisden ze naar de stad Chiang Mai. Het avontuur werd werkelijkheid.

Renske de Gee ontwerpt, lokale bevolking produceert

Al na een paar maanden bleek het vinden van een baan echter erg lastig. Renske die van origine afgestudeerd verpleegkundige is, zocht dus naar een ander doel. Een goed doel waar ze bovenal met heel haar hart achter kon staan. Drie jaar geleden startte ze KiddyColors. “Een webwinkel met handgemaakte baby- en kinderproducten. De visie? Ik bedenk en ontwerp de producten, maar ze worden allemaal gemaakt door lokale bevolking.” De materialen worden voor een eerlijke prijs ingekocht en de producten worden vervolgens met de hand gemaakt door ‘locals’. Dat is meteen ook het allerbelangrijkste aspect van KiddyColors. “Ik wil letterlijk iets betekenen voor de gemeenschap hier. De Thaise bevolking werkt doorgaans zes dagen in de week. Ze verdienen een hongerloontje en werken vaak onder erbarmelijke omstandigheden.” Maar dat is niet zoals Renske wil werken. “De dames verdienen bij mij een salaris dat boven het minimumloon ligt. Dat is een enorm salaris  in dit land. Maar ik vind die beloning terecht. Ik wil het leven voor mensen hier mooier maken.” Daarbij is het zo voor Renske altijd duidelijk onder welke omstandigheden de producten zijn geproduceerd. Het geld gaat direct naar de persoon die het product heeft gemaakt.” De producten van KiddyColors worden inmiddels gemaakt dor een twintigtal Thaise en Birmese vrouwen. “Er werken drie dames fulltime in vaste dienst.”

moodkids heroes KiddyColors

10 Procent van opbrengst naar goed doel

Verder gaat 10 procent van de opbrengst van ieder verkocht KiddyColors-product naar verschillende goede doelen in Thailand. “Als je een aankoop bij ons doet, dan zie je onderaan de bon welk bedrag er naar de goede doelen gaat. KiddyColors kiest altijd goede doelen uit waar wij zelf direct zicht op hebben. Hierdoor weten wij zeker dat het geld goed terecht komt.” Vooralsnog houdt Renske er niet veel inkomen aan KiddyColors over. “Maar ik vind geld verdienen niet de belangrijkste drijfveer.” Toch fantaseert Renske graag verder over KiddyColors. “Ik verkoop mijn producten voornamelijk aan particulieren en winkels in Nederland en België. Wanneer ik het aantal winkeliers waar mijn collectie ligt, wat zou kunnen uitbreiden naar de rest van Europa, dan zou de volgende stap van mijn droombedrijf dichterbij komen. Dat ís mogelijk. Meer producten verkopen, betekent voor mij een groter atelier op een andere plek in deze stad. Maar veel belangrijker nog: ik hoop daardoor nog meer vrouwen aan werk helpen. Dat zou te gek zijn. Zonder die dames ben ik niets, zonder die dames is er geen KiddyColors.”

We geven ook een KiddyColors naamslinger weg in onze ‘MoodKids speelt voor Sinterklaas’-winactie. Je maakt nog 2 dagen kans op deze zelf samen te stellen naamslinger.

Deze webshop is aangesloten bij de MoodKids webshopgids.

OPROEP: ken jij ook bijzondere mensen met een bijzonder verhaal?

Dit is het eerste verhaal in een nieuwe rubriek: MoodKids Heroes. Het zijn mensen (volwassenen en kinderen) die de wereld (een klein beetje) mooier maken door hun persoonlijke idealen en inzet voor anderen.  Ken jij ook een MoodKids hero? Laat het ons weten en wie weet maakt die persoon wel kans op de titel ‘MoodKids hero’. Stuur ons een mailtje ([email protected]) met daarin de naam van de persoon die jij wil voordragen en geef aan waarom jij vindt dat hij/zij een echte MoodKids hero is. 

 

[ssba]

Comments are closed.

Posted in: Lifestyle

Auteur:

Dennis is eigenaar van het bedrijf Media Magneet. Bij dit mediabureau is hij actief als (online) tekstschrijver, journalist en fotograaf. Hij woont in Epe samen met Nicole en is vader van -het allerbeste blogonderwerp ever- Job (2008). Dennis is zoals hij zelf gekscherend zegt ‘dol op hobby’s’. Naast fotograferen, hardlopen en mountainbiken, speelt hij in een band, luistert ook graag naar muziek en bezoekt frequent concerten en festivals. Verder schrijft hij maandelijks recensies over nieuwe albums en verhalen over artiesten en liedjes.