Hoe help jij je kind het nieuws te begrijpen?

Voor mijn studie pedagogiek heb ik ooit het boek ‘Emile’ van Jean Jacques Rousseau gelezen. Emile groeide op in het bos, samen met zijn opvoeder, ver van de bewoonde wereld. Om ervoor te zorgen dat Emile niet verdorven werd door de handen van de mens, moesten die er zoveel mogelijk van afgetrokken worden. Dus Emile moest zo min mogelijk beïnvloed worden door andere mensen. Zo zou hij echt puur en goed blijven.

Vorig jaar zag ik de mooie film ‘Captain Fantastic’. Daarin koos een vader ervoor om met zijn kinderen ver in het bos te wonen. Het werden heel lieve en onschuldige kinderen. Uiteindelijk kwamen ze toch weer in de bewoonde wereld terecht. Hun puurheid bleef en ze waren nog wel op de leeftijd dat ze -mits goed begeleid- de complexe wereld waar ze in terecht kwamen konden begrijpen. Ze hadden van hun vader genoeg basis meegekregen.

boek charlotte

Puur en onbevangen

Als ouder wil je graag de puurheid en onbevangenheid van je kind behouden. Maar hoe doe je dat in onze maatschappij waarin onze kinderen een voortdurende informatiestroom te verwerken krijgen? Op sociale media, in het Jeugdjournaal en op school worden ze overspoeld met oorlogen, rampen, klimaatzorgen, aanslagen en vluchtelingenstromen. Hoe kan je als ouder daarmee omgaan? Je kind er zoveel mogelijk van weghouden? Of juist helpen om dat alles te verwerken, een plek te geven, actie te ondernemen maar ook dingen naast zich neer te leggen.

Daan Roovers schreef een interessant boekje ‘Mensen maken – Nieuw licht op opvoeden‘ over de vraag: Hoe voed je kinderen goed op in deze tijd? Ik heb een aantal aanbevelingen uit haar boek gedestilleerd om kinderen te helpen om te gaan met die informatiestroom. En voor te bereiden op een wereld die er nog niet is. Waarvan wij niet eens weten hoe die gaat worden.

Hoe help jij je kind de wereld en het nieuws te begrijpen?

1# Blijf geïnteresseerd in de wereld en praat erover met je kinderen.

2# Zorg dat je kinderen dingen zien op TV en online die bij hun leeftijd passen. Dus geen spelletjes voor 18 + voor je 12-jarige (dat zie ik nog te vaak in mijn praktijk: bange kinderen omdat ze een enge film of game hebben gezien/gespeeld bij een ander kind, dat niet bij hun leeftijd paste).

3$ Houd het nieuws (jeugdjournaal) niet bij ze weg, maar leer ze welke dingen ze zich kunnen aantrekken en welke naast zich neer te leggen.

4# Zorg ook dat je actief betrokken bent bij de wereld, zodat je kinderen ervaren dat je ook echt wat voor bijvoorbeeld het milieu doet, door met de trein te gaan, lichten uit te doen et cetera. Of doe vrijwilligerswerk en vertel je kinderen erover, of betrek ze erbij.

5# Ga niet met je rug naar de wereld staan en denk: dat is iets voor de volgende generatie om die problemen op te lossen, maar zorg dat je betrokken bent, actief en je kinderen leert dat je wat kan doen, al is het maar iets kleins.

Wakker van…

6# Eén op de acht kinderen ligt wel eens wakker van het Jeugdjournaal (volgens een onderzoek in 2004). Ga erbij zitten of praat over wat ze zien.

7# Probeer je kinderen zonder dwang ideeën over te brengen, zodat ze zelf tot een eigen geweten en moraal komen.

8# Laat kinderen als ze nog op school zitten, oefenen met hun wereldbeeld, eis niet meteen eerlijkheid, belofte maakt schuld en betrokkenheid. Geef kinderen de ruimte om met vallen en opstaan een moraal aan te leren. Dat kan dus betekenen dat ze jokken, beloftes breken (terwijl ze wel vinden dat jij je altijd aan je belofte moet houden!) en rottigheid uithalen.

9# Er zijn zoveel digitale media, dat je kinderen overspoeld kunnen worden door alle informatie. Help ze om minimaal een half uur voordat ze gaan slapen, hun scherm weg te leggen (ook TV) en zorg dat ze de informatie kunnen ‘processen’. Lees voor of laat ze even een lekker boek lezen. Ga nog even aan hun bed zitten en vraag of iets nog speelt. Of ze zich ergens zorgen om maken etc.

10# Help je kind om liefde voor de wereld te koesteren, in plaats van het wereldleed te ontlopen.

Hoe ga jij als ouder om met de informatiestroom? Praat mee op Facebook.

Bestel het boek hier:

Mensen maken – Nieuw licht op opvoeden, Daan Roovers, Ambo | Anthos, 10 euro

(c) Can Stock Photo / creatista

Comments are closed.

Posted in: Opvoeden
Charlotte Borggreve

Auteur:

Charlotte Borggreve is naast moeder van drie ook orthopedagoge en kinder- en jongerencoach en heeft een eigen praktijk in Amsterdam Centrum.

Simple Share Buttons