By 25 januari 2017 Read More →

Zelf je kind coachen met behulp van tips van een kindercoach

De hele maand februari en maart ben ik in Zuid-Afrika. Ik ga er vrijwilligerswerk doen via Workaway.info en ga nog een paar weken reizen. Voor mijn praktijk is dat natuurlijk niet handig, want ik help het liefst kinderen en jongeren die coaching nodig hebben binnen één of twee weken.

Hoe moet dat dan als ik ver weg ben?

E-coaching of tele-coaching: coachen op afstand

Dan kies ik voor tele-coaching of e-coaching: coaching op afstand via Skype of mail. In Amerika is tele-coaching steeds meer de manier om mensen te coachen. Ze hoeven niet meer naar je praktijk te komen, maar je kan ze op afstand begeleiden. Bij mij zal er op neerkomen dat ik meer zal mailen dan Skypen, omdat ik in een gebied zit met beperkt internet. Ik heb dat al een aantal keer gedaan met jongeren, en ik geef ouders ook advies via de mail.

Natuurlijk zullen er ouders zijn die liever een paar weken wachten of een andere coach zoeken voor hun kind. Maar ik ben er zeker van dat ouders het ook heel fijn zullen vinden, om met mijn hulp zélf je  kind coachen of voor kinderen of jongeren om zichzelf te coachen.

Hoe pak ik dat aan?

Stel nu dat ik een kind wil coachen op afstand? Wat kan ik dan het beste doen? Allereerst vraag ik ouder (en kind) in een mail te vertellen wat er aan de hand is en waarom ze mij benaderen. Daarna stuur ik ouders en kind een vragenlijst op en op grond van de antwoorden kan ik dan bepalen wat het probleem is en wat de vaardigheid wordt. Ik ga, als oplossingsgerichte kinder- en jongerencoach, altijd van een probleem naar een vaardigheid.

Zelf je kind coachen met deze tips

Hebben we dat duidelijk, dan is het boek Problemen oplossen, wie wil dat nu niet? Van Yvonne van de Ven, een heel handig boek. Daarmee kunnen ouder en kind samen werken aan het formuleren van het probleem. Of als er meerdere dingen spelen, welk probleem het eerste wordt aangepakt. Dit boek is dus niet alleen voor ouders en kinderen handig, maar ook voor professionele hulpverleners.

In dit boek gaat de schrijfster op een heel fijne manier in verschillende stappen van een probleem naar een vaardigheid. Kind (en ouder) gaan op een coachende manier aan de gang. De dingen die je in een coaching gebruikt, bijvoorbeeld de wondervraag of het zoeken naar een positieve uitzondering, komen allemaal aan bod.

# Wat is het probleem?

Allereerst ga je uitzoeken wat nu eigenlijk het probleem is.

# Wat is jouw invloed?

Daarna ga je kijken wat jouw invloed is, want op sommige problemen heb je geen invloed en moet je hulp van buiten vragen. Andere problemen ontstaan, omdat jij op een bepaalde manier met een situatie omgaat.

Er worden je ideeën aan de hand gedaan om het probleem anders bekijken (een probleem binnenstebuiten). Bijvoorbeeld: je vriendin komt vaak te laat op school. Je kunt denken: wat irritant dat ze niet op tijd komt. Of je denkt: jammer dat ze niet op tijd is, want zo missen we het eerste kwartier een leuk iemand. Of als je een lekke band hebt, kun je een keer naar school lopen, en dat is erg gezond en je ziet nog eens wat.

# Daag je gedachten uit

Je kan je gedachten uitdagen, dat is heel handig bij niet-helpende gedachten, vaak de bron van faalangst en onzekerheid. In handige en duidelijke stappen kan je je probleem onder de loep nemen en precies uitzoeken wat dat probleem van invloed is op jezelf en je omgeving. Lees hier meer over de 4G-methode.

# Breng in kaart wat werkt en wat niet.

Je brengt in kaart van wat je al geprobeerd hebt om je probleem op te lossen. Wat werkte en wat werkte niet? Wat kan je vaker doen? Wanneer had je minder last van je probleem en wat voelde je toen? Wat deed je en zou je dat vaker kunnen doen? Onderzoek wat zou kúnnen werken en probeer dat eens.

Welke tips zijn er voor ouders en andere begeleiders?

Voor ouders of andere begeleiders worden tips gegeven hoe je oplossingsgerichte feedback kan geven. Dat doe je door de juiste complimenten te geven. Het kind te laten zoeken naar wat goed gaat. Hoe het kan nadenken over de gewenste situatie. En hoe je kan helpen om het probleem te ontrafelen en dan op een adequate manier naar oplossingen te zoeken en ook daadwerkelijk gaan oefenen. Hoe je emoties kan benoemen?  En het kind met bijvoorbeeld een strippenkaart stimuleren om te oefenen. Voor elke keer dat iets goed gaat, geef je een smiley. Er zijn zes dingen nodig om dit te kunnen en je kan er al twee van!

Ik zal dit boek aanraden aan ouders, en samen met de werkvormen, opdrachten, schema’s en spelletjes uit mijn eigen boek Hoe houd je het gezellig thuis? kan ik een mooi afgeronde en gedegen e-coaching geven.

Handige boeken

Zelf je kind coachen kan met behulp van deze boeken. Klik op de link om te bestellen.

Handleiding Oplossingsgericht werken. Problemen oplossen, wie wil dat nu niet?,  Yvonne van de Ven,  Eduforce Educatieve Uitgeverij, 9,50 euro

Werkboek Oplossingsgericht werken, Yvonne van de Ven,  Eduforce Educatieve Uitgeverij, 38,95 euro

Hoe houd je het gezellig thuis? 30 manieren om je kind en jezelf op te voeden, Charlotte Borggreve, Rubinstein Publishing, 18,90 euro

[ssba]

Comments are closed.

Posted in: Opvoeden

Auteur:

Charlotte Borggreve is naast moeder van drie ook orthopedagoge en kinder- en jongerencoach en heeft een eigen praktijk in Amsterdam Centrum.